اسباب بازی و سرگرمی, تغذیه،خواب و سلامت

تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر کودکان

تاثیر بازی‌های رایانه‌ای

امروزه تغییرات چشمگیری را در شیوه زندگی و تربیتی کودکان نسبت به نسل‌های قبل شاهد هستیم. در گذشته کودکان فعالیت‌های بدنی گوناگونی داشتند. آنان علاوه بر جنب‌وجوش های مدرسه، در خانه و محیط زندگی نیز فعالیت داشتند. حتما زمانی را به‌خاطر دارید که همسایه‌ها از سروصدای بازی‌های گوناگون شما در کوچه شکایت داشتند. اما امروزه کمتر از قبل شاهد اینگونه سرگرمی‌ها هستیم. کودکان امروزی بیشتر تمایل به بازی‌های رایانه‌ای دارند و مایلند اوقات فراغت خود را اینگونه پر کنند. نمی‌توان از فواید اینگونه بازی‌ها چشم‌پوشی کرد. تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر کودکان را می‌توان از جنبه‌های مثبتی بررسی کرد. به عنوان مثال به هماهنگی دست و چشم کمک می‌کنند، کودک را با دنیای جدیدی آشنا و قدرت تخیل او را تقویت می‌کنند، به تقویت یادگیری زبان انگلیسی کمک می‌کنند و … . اما اگر مدت زمان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای بیشتر از حد معمول باشد نمی‌توان به راحتی زیان‌های آن را نادیده گرفت.

Termeh Video Game 2 1024x576 - تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر کودکان

تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر منزوی شدن کودکان

اگر کودکان نتوانند در سنین پایین به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند، در بزرگسالی نیز غیر ممکن خواهد بود. بازی‌های رایانه‌ای یکی از علل منزوی شدن کودکان است. کودک به دور از جمع دوستان و همسالان خود وقت خود را صرف بازی‌های رایانه‌ای می‌کند. در صورتی که در این سن با بازی‌های گروهی و دست‌جمعی می‌توان توانایی‌های ارتباطی و اعتماد به نفس کودکان را افزایش داد.

Termeh Video Game 3 1024x576 - تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر کودکان

بازی‌های رایانه‌ای زمینه‌ساز آسیب‌های جسمی

بدو بدو ها و بازی‌های کودکانه یکی از عوامل رشد مناسب کودک هستند. کودک باید روزانه ساعاتی را به جنب‌وجوش بپردازد تا تاثیر مثبت آن را بر روی سلامت جسم و روان خود ببیند. کودکانی که بیشتر ساعت‌های روزانه‌ی خود را صرف این بازی‌ها می‌کنند در واقع به بدن خود آسیب می‌رسانند. ساعت‌های طولانی نشستن در مقابل صفحه‌ی بازی می‌تواند باعث بروز مشکلات گردن، کمر و ستون فقرات شود. همچنین پس از مدتی درد مداومی را در مچ‌ها و کتف‌های خود احساس می‌کنند. لازم به ذکر است که در اینگونه فعالیت‌ها، چشم‌ها مظلوم‌ترین عضو بدن هستند. خیره شدن مداوم می‌تواند باعث بالا رفتن نمره چشم کودکان و ایجاد سردرد در آنان شود.

Termeh Video Game 4 1024x576 - تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر کودکان

تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر افت تحصیلی کودکان

قابل درک است اگر جذابیت‌های بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان بیشتر از انجام دادن تکالیف مدرسه باشد. تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر روی عملکرد تحصیلی کودکان قابل انکار نیست. کودک ساعت‌های بسیاری را در این راه سپری می‌کند و حتی اگر بخواهد بعد از اتمام بازی مطالعه کند، چشم‌ها و مغز او یاری‌اش نخواهند داد. او خسته خواهد بود و عملکرد و بازدهی مناسب را نخواهد داشت. در نتیجه بعد از مدتی در مدرسه دچار افت تحصیلی خواهد شد.

Termeh Video Game 5 1024x576 - تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر کودکان

افزایش خشونت در کودک

اکثر بازی‌های رایانه‌ای کم و بیش همراه با خشونت هستند. این بازی‌ها رفتارهای پر خطر و خشونت آمیز را در ذهن کودک القا می‌کنند. بعد از مدتی کودک شخصیت‌های بازی‌های محبوبش را الگوی خود قرار می‌دهد و ناخوداگاه عکس‌العمل‌هایی مشابه آنان نشان می‌دهد. از تاثیر بازی‌های رایانه‌ای در این زمینه نباید غافل شد. زیرا طبعات بسیاری روی شخصیت و آینده‌ی کودک خواهند داشت.

Termeh Video Game 6 1024x576 - تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر کودکان

تاثیر بازی‌های رایانه‌ای در روابط خانوادگی

کودکان باید به نحوی تربیت شوند که بسیاری از ساعات روزمره‌ی خود را با خانواده بگذرانند. اما بازی‌های رایانه‌ای این امکان را به حداقل می‌رسانند. کودک همه‌ی توجه خود را صرف بازی می‌کند و کمتر علاقه‌ای به هم‌صحبت شدن با خانواده از خود نشان می‌دهد.

با همه‌ی این تفاسیر باید بدانید که هر مشکلی راه‌حلی دارد. برای بهبود در روند استفاده از بازی‌های رایانه‌ای می‌توانید: با فرزندان خود صحبت کنید که فقط روزهای تعطیل را به بازی‌های رایانه‌ای اختصاص دهند. با کودک خود راجع‌ به زیان‌های بازی‌های رایانه‌ای صحبت کنید. بازی‌های معمایی که کودک را به چالش می‌کشند و او را مجبور به فکر کردن می‌کنند را خریداری کنید و کمتر سراغ بازی‌های جنگی و خشونت‌آمیز بروید. از کودک خود بخواهید فاصله‌ی استانداردی را با صفحه‌ی نمایشگر رعایت کند.

TermehKids 34 1 1024x576 - تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر کودکان

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید با آن تاثیر بازی‌های رایانه‌ای را در زندگی کودکان کم کنید، استفاده از فرش‌های بازی‌ و اسباب‌بازی‌های نمدی‌ست. فرش‌های بازی سایت ترمه کیدز با فراهم کردن محیطی مناسب مطابق با سلیقه‌ی کودک شما می‌توانند باعث افزایش علاقه‌ی کودک به بازی‌های فیزیکی شوند. به عنوان مثال اگر فرزند شما به شخصیت بت من علاقمند است، فرش‌بازی کودک طرح بت من، می‌تواند یک انتخاب هیجان‌انگیز و جذاب باشد. همچنین از فرش‌ بازی کودک طرح لی لی، می‌توان به عنوان یک گزینه‌ی هوشمندانه برای افزایش تحرک بدنی کودک نام برد. برای درک بهتر فواید بازی لی‌لی می‌توانید مقاله بازی لی‌لی در خانه با فرش بازی، را نیز مطالعه کنید.

دیگر گزینه‌های جذاب سایت ترمه کیدز را هم فراموش نکنید. قطعا تنها برنده شدن در بازی‌های رایانه‌ای کودک را به وجد نمی‌آورد. شما می‌توانید با اسباب‌بازی‌های نمدی ترمه کیدز نیز ساعات دلچسبی را برای کودک خود فراهم کنید. همچنین با استفاده از تاس نمدی کودک و فرش بازی کودک طرح مار پله نیز می‌توانید به طور مشترک با فرزند خود بازی کنید. خواهید دید که با برنده شدن فرزندتان در این‌گونه بازی‌ها چقدر به شادابی او کمک خواهید کرد.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر کودکان

  1. sahayas20 گفت:

    بله دقیقا همینطوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *