روانشناسی

چگونه کودکی مستقل داشته باشیم؟

چگونه کودکی مستقل داشته باشیم؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و اهدافی که پدر و مادر دارند این است که کودکی مستقل داشته باشند. دقت داشته باشید کودکانی که وابستگی خاصی به والدین خود دارند، در آینده باید در اجتماعی قرار بگیرند که امکان دارد پدر و مادر در آنجا حضور نداشته باشند پس در نتیجه آنها دچار مشکلات فراوانی می‌شوند.

طبیعی است که اوایل در بسیاری از زمینه‌ها کودکان متکی به والدین خود هستند اما هرچه بزرگ‌تر می‌شوند و رشد آنها افزایش می‌یابد باید این وابستگی نیز کم شود.

توجه کنید که کودکان درک کاملی از مفهوم مسئولیت‌پذیری ندارند. به عنوان پدر و مادر باید  تمایل به استقلال را در کودکان خود تقویت کنید که این امر مدتی زمان می‌برد. والدین باید در این مسیر کودکان خود را همراهی کنند، آنها را در مسیر مستقل شدن قرار دهند و این اجازه را به آنها بدهند تا ادامه‌ی مسیر را خودشان پیدا کنند و کودکی مستقل بار بیایند.

مستقل بودن به کودک شما این فرصت را می‌دهد تا بیشتر یاد بگیرد و بتواند از محیط اطرافش آگاهی بیشتری پیدا کند.

TermehKids Independent 1 1024x576 - چگونه کودکی مستقل داشته باشیم؟

کودک مستقل نیاز به همراهی دارد

در ابتدای راه سعی کنید یکسری مسئولیت‌های آسان را به کودک خود بسپارید که او توانایی انجام آنها را داشته باشد. به عنوان مثال می‌توانید جمع کردن اسباب‌بازی‌ها را پس از اتمام بازی به او بسپارید.

TermehKids Independent 3 1024x576 - چگونه کودکی مستقل داشته باشیم؟

راهنمایی کنید نه مداخله

سعی کنید در هر کاری که کودک انجام می‌دهد دخالت نکنید. بسیاری از پدر و مادرها مداخله کردن را با راهنمایی کردن اشتباه می‌گیرند. در ابتدای راه کودکان در انجام کارها بسیار کند هستند و یا از راه اشتباهی کارها را انجام می‌دهند. در اینجا پدر و مادرها باید با صبر و حوصله کودک خود را راهنمایی کنند و او را با روش ساده‌تر انجام کارها آشنا کنند. دقت داشته باشید کودکان زمانی که به شما نیاز داشته باشند به شما مراجعه خواهند کرد، پس سعی کنید در انجام کارها مداخله‌ی غیر ضروری نداشته باشید.

زمانی که کودک کارهای خود را انجام داد فراموش نکنید که او را تشویق کنید. کودکتان به تشویق شدن از طرف پدر و مادرش نیاز دارد و این امر تاثیر مثبتی در شکل‌گیری شخصیت کودک دارد.

TermehKids Independent 5 1024x576 - چگونه کودکی مستقل داشته باشیم؟

فرصت تصمیم‌گیری دهید تا کودک مستقل شود

قدرت انتخاب کودک را تقویت کنید و اجازه دهید گاهی تصمیم بگیرد. در ابتدای مسیر سعی کنید که در برخی از مسائل گزینه‌های محدودی را در اختیار کودکتان قرار دهید، با این کار کودک می‌تواند راحت‌تر وآسان‌تر تصمیم بگیرد. به عنوان مثال زمانی که کودک دوست دارد لباسی را بپوشد، به او اجازه دهید تا این کار را انجام دهد و برای تصمیمش ارزش قائل شوید. از بازی ها کمک بگیرید و اسباب بازی هایی مثل فرش بازی در اختیار او قرار دهید تا قوانین بازی را خودش تعیین کند و اعتماد بنفسش افزایش پیدا کند.  با این آزادی‌های کوچکی که در اختیار کودکتان قرار می‌دهید باعث می‌شوید تا برای شرایط پیچیده‌تر آماده شود و در انجام وظایفش پایبند شود. حتی او می‌تواند در آینده‌ای نزدیک مشکلاتش را به تنهایی حل کند که این امر در عزت‌نفس کودک تاثیر قابل توجهی دارد.

TermehKids Independent 2 1024x576 - چگونه کودکی مستقل داشته باشیم؟

مدیرت کنید تا کودکی مستقل داشته باشید

زمانی که کودکان یاد بگیرند تا در زمان مناسب و درست کارهایی که بر عهده‌‌ی آنهاست را انجام دهند در مسیر مستقل بودن قدم گذاشته‌اند. پدر و مادرها می‌توانند با در نظر گرفتن یک برنامه‌ی روتین برای کودک به او آموزش دهند که کارهایش را در زمان درست و به طور مداوم انجام دهد و به آنها فکر کند.

با در نظر گرفتن یک برنامه‌ی روتین برای کودکتان او را در مسیری قرار می‌دهید که او بتواند به تدریج این امر باعث دنبال کردن کارها به صورت مستقل می‌شود و شما می‌توانیدتنها با نظارت بر کودک، او را حمایت کنید.

در نهایت کودک زمانی که اولین قدم‌ها را در مسیر مستقل شدن بر می‌دارد شرایط برایش آسان نیست. او را در این مسیر همراهی کنید و از تحقیر و سرزنش کردن او بپرهیزید؛ در این صورت او حتما کودکی مستقل خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *