آموزش و یادگیری

رشد و تکامل بینایی کودکان چگونه است؟

مراحل رشد و تکامل بینایی کودکان

رشد و تکامل بینایی کودکان بسیار اهمیت دارد چرا که در سال‌های ابتدایی زندگی بیشتر یادگیری از طریق بینایی می‌باشد. بینایی کودکان برخلاف حس شنوایی آن‌ها که در شکم مادر تکامل پیدا می‌کند، پس از به دنیا آمدن کودک همراه با رشد او، رشد می‌کند و تقویت می‌شود.

2 Childrens vision 1024x576 - رشد و تکامل بینایی کودکان چگونه است؟

راه‌های برای تقویت بینایی کودکان

والدین می‌توانند در رشد حس بینایی کودکان نقش داشته باشند و به او کمک کنند. به عنوان والدین باید بدانید نوزادان در ابتدا تنها چند ثانیه می‌توانند هر جسمی را نگاه کنند. برای رشد بهتر حس بینایی کودکان از ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که مادر طرفین شیردهی را تغییر دهد. با این کار زاویه دید کودک تغییر می‌کند که این تغییر زاویه به رشد بینایی کودک کمک می‌کند. همچنین روانشناسان می‌گویند که کودکان در ابتدای راه صورت انسان را به هر چیز دیگری ترجیح می‌دهند.

صورت خود را  به صورت نوزادتان نزدیک کنید و اجازه دهید هرچه می‌خواهد شما را بررسی کند. از یک ماهگی به بعد که حس بینایی کودک کمی رشد کرده‌است می‌توانید اشیایی را از مقابل او عبور دهید. در یک ماهگی کودکان رنگ‌ها را کمی تشخیص می‌دهند و توجهشان به هر چیزی که از مقابلشان رد می‌شود، جلب می‌شود. با بیشتر شدن سن کودک می‌توانید راه‌های بیشتری را برای تقویت این حس بهره ببرید.  در طی این مسیر وسایل بازی را فراموش نکنید و سعی کنید در ابتدای راه بیشتر از رنگ‌های اصلی استفاده کنید.

برای مراقبت بهتر و کمک به رشد حس بینایی کودک خود بهتر است با مراحل رشد حس بینایی کودکان آشنا شوید که ترمه کیدز در این مقاله این مراحل را برای پدر و مادرها توضیح داده است:

3 Childrens vision 1024x576 - رشد و تکامل بینایی کودکان چگونه است؟

در دوران نوزادی بینایی چگونه می‌باشد؟

کودکان با نزدیک بینی متولد می‌شوند. به طور کلی از هفته‌ی دوم کم کم توانایی شناسایی و تشخیص در کودکان رشد و پرورش پیدا می‌کنند. یعنی در ابتدا کودک نمی‌تواند اشیا و افراد را در فاصله‌ی بیشتر از ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر ببنید. برای کودکان در این زمان همه چیز تار می‌باشد اما با این وجود آن‌ها می‌توانند در فاصله‌ی دورتر اشیا و نورها را تشخیص دهند. به طور معمول جالب‌‌ترین و شگفت‌انگیزترین چیز برای کودکتان چهره‌ی انسان‌ها و در وهله‌ی اول چهره‌ی والدین می‌باشد.

روانشناسان می‌گویند برای اینکه کودک، شما را بهتر بشناسد، احساس امنیت داشته باشد و همچنین حس بینایی او رشد کند،  پدر و مادرها باید سعی کنند تصویر نزدیکی از خود به کودکشان نشان دهند. در هفته‌ی چهارم، متوجه خواهید شد که کودکتان با استفاده از سر و چشمان خود توانایی تعقیب اشیا و نور پیدا کرده‌است. در این زمان با کودک خود زیاد صحبت کنید. صحبت کردن زیاد با کودک سبب می‌شود علاوه بر اینکه او علاقه‌ی بیشتری به شما پیدا می‌کند و سرگرم می‌شود، حس بینایی‌اش نیز تحریک و در نتیجه تقویت شود.

بدانید که در ماه اول کودکان به نور حساس نمی‌باشند در نتیجه در هنگام خواب کودک نگران نور نباشید چرا که اختلالی در خواب او ایجاد نمی‌شود.

4 Childrens vision 1024x576 - رشد و تکامل بینایی کودکان چگونه است؟

 ۶ ماهگی و افزایش رشد و تکامل بینایی کودکان

 ماه‌های سوم تا ششم کودکان می‌توانند دست‌ها و پاهای خود را تکان دهند، اشیا را در دست بگیرند و تغییر مسیر اشیا را با چشم خود دنبال کنند. در ماه‌های ۳ تا ۶ تمرکز کودکان بر روی اشیا افزایش پیدا می‌کند و آن‌های می‌توانند بدون چرخاندن سر و گردنشان، چشمان خود را تکان دهند. در این ماه‌ها کودکان  به تمامی آنچه که در اطراف خود می‌بینند کنجکاو و علاقه‌مند می‌شوند. رشد حس بینایی کودکان در این ماه بیشتر است به حدی که سرعت توجه آن‌ها از جسمی به جسم دیگر افزایش پیدا می‌کند و می‌توانند تماس چشمی را مدت طولانی‌تری حفظ کنند.

5 Childrens vision 1024x576 - رشد و تکامل بینایی کودکان چگونه است؟

آخرین ماه‌های رشد و تکامل بینایی کودکان

در بازه‌ی ۷ تا ۱۲ ماهگی کودکان، رشد حس بینایی آن‌ها به اوج خودش می‌رسد و تکامل پیدا می‌کند. در این ماه‌ها متوجه خواهید شد که کودکتان به تصاویر علاقه‌مند شده است و می‌تواند اجسام را تا حدی تشخیص دهد. به عنوان مثال او می‌تواند خرده نان‌ها را به راحتی تشخیص دهد. رفته رفته تا ۱۲ ماهگی تمرکز و قدرت بینایی کودک افزایش پیدا می‌کند و شما دیگر کودکی با توانایی بینایی بالایی دارید. در نهایت در این ماه‌ها  او دیگر می‌تواند چهره‌ها را تشخیص دهد و همچنین متوجه‌ خواهید شد بر روی اشیایی که به علاقه‌مند است بیشتر می‌تواند تمرکز کند که همه‌ی این اتفاق‌ها نشان از رشد حس بینایی کودک شما می‌باشد و شما توانسته‌اید به خوبی کودک خود را در این راه همراهی کنید.

به عنوان والدین چقدر درباره‌ی رشد حس بینایی کودکتان اطلاع داشتید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *