آموزش و یادگیری

کودکان را با اسب‌ها آشنا کنید!

کودکان را با اسب‌ها آشنا کنید!

اسب‌ها به حیوانات نجیب معروف هستند علت این نام‌گذاری این است که از زمان‌های قدیم تا به حال در زمینه‌های مختلفی به انسان‌ها کمک کرده‌اند.

اسب‌ها حیوانات بسیار زیبا و نیرومندی هستند، به همین علت در زمان‌های گذشته از آن‌ها برای پیمودن مسافت‌های زیاد و جابه‌جایی انسان‌ها  کمک می‌گرفتند.

horses Termeh Kids 2 1024x576 - کودکان را با اسب‌ها آشنا کنید!

تاریخچه‌ی تکامل اسب

به طور کلی اسب‌ها، تکامل یافته بسیاری از حیوانات هستند که در ادامه‌ی مقاله به دو نوع از این حیوانات اشاره می‌کنیم:

اسب‌ها با توجه به فسیل‌هایی که پیدا شده‌است تکامل یافته‌ی پستاندار کوچکی به نام ائوهیپوس می‌باشد که شباهت بسیار زیادی به روباه داشته و زمین‌شناسان تخمین زده‌اند این پستاندار در حدود ۶۰۰ میلیون سال قبل زندگی می‌کرده‌است. طبق یافته‌هایی که از این پستاندار بدست آورده‌اند، قد ائوهیپوس حدود ۳۰ الی ۳۵ سانتی‌متر بوده و در بخش‌های مختلف آمریکای شمالی، انگلستان، سوئیس، فرانسه و بلژیک زندگی می‌کرده‌است.

پس از گذشت میلیونها سال شکل دیگر از تکامل یافته‌ی این حیوان به نام سمیان دوران پلیوسن که به پلیوهیپوس معروف است، شکل گرفت.

طبق گفته‌ی باستان‌ شناسان اسب‌های امروزی دارای ۴ گونه جد اولیه می‌باشند و می‌گویند ۲ نوع از این ۴ گونه در ایران وجود دارند. این دو نوع اسب به اسب‌های  ترکمن و کاسپین معروف هستند.

horses Termeh Kids 3 1024x576 - کودکان را با اسب‌ها آشنا کنید!

درباه‌ی اسب‌ها باید بدانیم:

اسب‌ها نیز همانند انسان‌ها با خصوصیات اخلاقی متفاوتی به دنیا می‌آیند. جالب است بدانید کره اسب‌ها تنها چند ساعت پس از تولدشان می‌توانند روی پاهایشان بایستند و حرکت کنند. این موجودات نجیب به طور کلی دارای ۲۰۵ استخوان می‌باشند.

اگر بخواهیم طول عمر اسب‌ها را تخمین بزنیم می‌توانیم بگوییم اسب‌های اهلی حدود ۲۵ سال عمر می‌کنند، در حالی که باستان شناسان می‌گویند اسب‌ها در زمان‌های قدیم حدود ۶۲ سال عمر می‌کردند. این حیوانات جالب، هم می‌توانند به صورت ایستاده و هم به صورت خوابیده، بخوانند و حتی اسب‌ها هیچ‌گاه به صورت گروهی نمی‌خوابند، حداقل یکی از آن‌ها برای نگهبانی از بقیه بیدار می‌ماند.

 درباره‌ی چشمان اسب‌ها باید بدانید که در زمان‌های قدیم انسان‌ها بر این باور بوده‌اند که آن‌ها موجوداتی کور هستند اما بعد‌ها اثبات شد که چشم‌های بسیار قوی دارند. همچنین اسب‌ها در بین پستانداران دارای بزرگ‌ترین چشم می‌باشد.

اگر خنده‌ی اسب را دیده‌اید و برایتان سوال است که دلیل این امر چیست؟ باید بگوییم علت خنده‌ی اسب‌ها این است که بتوانند بو‌های اطراف خود را بهتر احساس کنند.

اسب‌ها حافظه‌ی بسیار قوی دارند و به خوبی احساسات را درک می‌کنند. طبق بررسی‌های انجام شده، اسب‌ها مسخره‌ کردن و توهین را هیچ‌گاه فراموش نخواهند کرد.

horses Termeh Kids 4 1024x576 - کودکان را با اسب‌ها آشنا کنید!

با روحیات اسب‌ها آشنا شوید!

همانطور که می‌دانید اسب‌ها از نظر شکل و اخلاق انواع متفاوتی دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

اسب‌های عصبی:

اسب‌های عصبی را می‌توان به راحتی شناسایی کرد، این دسته از اسب‌ها در موقعیت‌های غیرمعمول مانند زمانی که صدای غیرآشنا بشنوند رم می‌کنند. کار با اسب‌های عصبی بسیار سخت است و باید با حوصله با آنان برخورد کرد.

اسب‌های تنبل:

این موجودات نجیب گاهی می‌توانند از تنبلی سوارکار را به جنون برسانند. برای مقابله با اسب‌های تنبل خود ابتدا باید فهمید که اسب ذاتا تنبل است یا دلایلی برای تنبلی‌اش وجود دارد. پس از فهمیدن علل تنبلی اسب، یکی از راه‌های مقابله با آن این است که او را با اسبی چالاک به صحرا ببرید.

فراموش نکنید اسب‌ وجودی پیچیده‌ دارد و کنار آمدن با آن‌ کار هر کسی نمی‌باشد.

horses Termeh Kids 5 1024x576 - کودکان را با اسب‌ها آشنا کنید!

اسب‌ها غذایی لذیذ می‌باشند!

گوشت اسب‌ در بسیاری از کشور‌ها جز لذیذترین غذاها به شمار می‌آید. در فرانسه علاوه بر این که گوشت این حیوان طرفدار زیادی دارد، قلب و مغز اسب نیز در دسته‌ی محبوب‌ترین غذا‌ها قرار دارد. خوردن گوشت اسب دارای تاریخچه‌ی طولانی‌ می‌باشد، به عنوان مثال در دوران جنگ گوشت اسب‌ به عنوان یک منبع پروتئینی مهم و البته ارزان تلقی می‌شد.

horses Termeh Kids 6 1024x576 - کودکان را با اسب‌ها آشنا کنید!

در آخر همانطور که می‌دانید سوارکاری یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها می‌باشد و اگر می‌خواهید کودکان خود را  در ابتدا با این موجودات آشنا کنید برای شروع می‌توانید از دیوارپوش‌های نمدی طرح اسب نجیب کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *