آموزش و یادگیری, اسباب بازی و سرگرمی, روانشناسی

چرا کتاب خواندن برای کودکان مفید است؟

کتاب خواندن برای کودکان

اگر از آن دسته افراد هستید که به کتاب خواندن برای کودکان صرفا به چشم یک سرگرمی نگاه می‌کنند، خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم. کتاب و داستان خواندن برای کودک باعث صمیمیت بین او و والدین می‌شود. کتاب دریچه‌ای به نسبت کوچک اما عمیق به دنیای خیال است. با خواندن کتاب به کودک فرصت می‌دهید تا با زندگی آدم‌های مختلف آشنا شود و آنان را تصور کند. جالب است بدانید که حتی اگر مادری باردار هستید، می‌توانید برای نوزاد در شکم خود کتاب بخوانید. کودک صدای مادر را تشخیص و به صحبت‌های او گوش خواهد داد. در ادامه بیشتر قانع می‌شوید که کتاب خواندن برای کودک خود را تبدیل به یک عادت کنید.

TermehKids read book effect for kids 2 1024x576 - چرا کتاب خواندن برای کودکان مفید است؟

کتاب خواندن برای کودکان و افزایش دایره لغات

با خواندن و یا گوش دادن به کتاب، کودک با دنیایی از کلمات آشنا خواهد شد. با این کار او در صحبت‌های خود از کلماتی استفاده می‌کند که همسالانش با آن‌ها آشنایی ندارند. همچنین یاد می‌گیرد از جمله‌بندی‌های مناسب‌تری استفاده کند. در نهایت همه‌ی این موارد باعث می‌شوند کودک اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند و به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کند. او از صحبت کردن با دیگران لذت می‌برد و در آینده فردی موفق با روابط عمومی بالا خواهد بود.

TermehKids read book effect for kids 3 1024x576 - چرا کتاب خواندن برای کودکان مفید است؟

عادتی مفید مثل کتاب‌خواندن

یکی از بهترین و ارزشمندترین عاداتی که می‌توانید برای کودک خود به‌وجود آورید، کتاب‌خواندن است. اگر هر روز به طور مداوم دقایقی را برای کتاب خواندن برای کودکان کناربگذارید، خواهید دید که حتی اگر شما فراموش کنید، کودک از شما می‌خواهد که برایش کتاب بخوانید. حتی می‌توانید این دقایق را به شب‌ها قبل از خواب موکول کنید. این کار عادت کتاب‌خواندن را در کودک به‌وجود می‌آورد و در بزرگسالی نیز آن را ادامه می‌دهد.

TermehKids read book effect for kids 4 1024x576 - چرا کتاب خواندن برای کودکان مفید است؟

با کتاب خواندن برای کودکان به آن‌ها بالی برای پرواز می‌دهید

کودک شما از قدرت تخیل بالایی برخوردار است. فقط کافی‌ست به او بگویید اسب بالدار! مطمئن باشید در کسری از ثانیه اسبی زیبا که از دو بال درخشان برخوردار است در ذهن او نقش می‌بندد. علاوه بر این می‌توانید روزها به داستان‌های او راجع‌به اسبی زیبا گوش دهید که آسمان‌‌ها را با دو بال خود طی می‌کند. حال تصور کنید او را با دنیای کتاب آشنا کنید. قطعا کودک شما با دنیایی پر از عجایب و شگفتی آشنا خواهد شد که هیچ‌گاه برای او تکراری نمی‌شود. این امکان برای او فراهم می‌شود که با خواندن و یا شنیدن هر سطر از کتاب آن را در ذهن خود تصور و در آن زندگی کند. داستان بت من را که به‌خاطر دارید؟ کودک با گوش دادن به چنین داستان‌هایی خود را قهرمان بزرگ داستان تصور خواهد کرد و علاوه بر لذت وافری که می‌برد، درس‌های آن را یاد می‌گیرد و بعدها در زندگی پیاده می‌کند. با استفاده از فرش‌بازی طرح بت من می‌توانید فضایی دلچسب برای کودک خود فراهم و تاثیر داستان را دو چندان کنید.

TermehKids read book effect for kids 5 1024x576 - چرا کتاب خواندن برای کودکان مفید است؟

کتاب، آرامش‌بخشی ابدی

دفعه‌ی بعد که کودک خود را مضطرب و یا عصبانی یافتید، حتما گزینه‌ی کتاب خواندن را امتحان کنید. از او بخواهید بنشیند و شروع به گفتن داستانی متناسب با حال او کنید. خواهید دید که چگونه کودک غرق در سطر به سطر داستان می‌شود و آرامش خود را بازمیابد. همچنین می‌توانید همواره قبل از خواب برای او بخشی از یک کتاب را بخوانید و یا حتی از داستان‌هایی که خود بلدید استفاده کنید. این کار برای کودک زمینه‌ی خوابی لذت‌بخش و آرام را فراهم می‌کند.

TermehKids read book effect for kids 6 1024x576 - چرا کتاب خواندن برای کودکان مفید است؟

تقویت قدرت درک با کتاب خواندن برای کودکان

کودکانی که داستان‌های متفاوتی را زندگی کرده‌اند، راحت‌تر از دیگر کودکان، می‌توانند همسالان و اطرافیان خود را درک کنند. ممکن است برایتان پیش آمده باشد که در حضور کودک خود گریه کنید. چه عکس‌العملی از خود نشان داده است؟ همه‌ی ما کم‌وبیش داستان آرش کمانگیر را به‌ یاد داریم که چگونه در راه سرزمینش فداکاری کرد. شنیدن این داستان می‌تواند برای کودکان ناراحت‌کننده و در عین حال سراسر حس قدرت و افتخار باشد. شاد و غمگین شدن همراه با شخصیت‌های داستان، به کودک امکان آشنایی با عواطف مختلف را می‌دهد. درنتیجه با بروز مواردی مشابه کودک شوکه نمی‌شود و به راحتی اطرافیان خود را درک می‌کند. فرش‌بازی طرح آرش از سایت ترمه‌کیدز به شما در این راه کمک می‌کند.

در پایان باید بگوییم، به کتاب به چشم دوست کودک خود نگاه کنید و هر روز قدمی هرچند کوچک در راه علاقمند کردن او به کتاب و کتاب‌خوانی بردارید.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “چرا کتاب خواندن برای کودکان مفید است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *