روانشناسی

کودک عصبانی به کمک نیاز دارد

کودک عصبانی

کودک عصبانی خود را دریابید چرا که او باید توانایی مدیریت احساسات خود را داشته باشد اگر چنین نباشد در مواقع ناکامی شاهد لجبازی، بی‌احترامی، پرخاشگری و عصبانیت او خواهید بود. همچنین کودکی که خشمگین می‌شود و کنترلش را از دست می‌دهد می‌تواند برای اطرافیانش دردسرساز باشد. به عبارتی زمانی که کودکان عصبانی می‌شوند و یا در کنترل احساسات و هیجانات خود دچار مشکل می‌شوند امکان دارد که کنترلشان را از دست بدهند و این خشم و استرس را به دیگران در قالب کتک زدن، پرت کردن اشیا و… منتقل کند.

بوجود آمدن این رخداد در هر خانواده، تجربه‌ای ترسناک و پر استرس برای اعضای خانواده خواهد بود در نتیجه رفتار مناسب، درست و اصولی با کودک عصبانی بسیار اهمیت دارد. همچنین در نظر داشته باشید اگر کودک در خردسالی درمان نشود در آینده‌ای نزدیک دچار مشکل می‌شود. در این مقاله سعی داریم تا والدین را بیشتر با این مقوله  آشنا کنیم و به چگونگی رفتار شما به عنوان بزرگسال با کودک عصبانی می‌پردازیم.

TermehKids Help Angry Kid 2 1024x576 - کودک عصبانی به کمک نیاز دارد

چگونه متوجه رفتارهای خشن کودک عصبانی خود شویم؟

عوامل مختلفی وجود داردکه سبب به ‌وجود آمدن این مشکلات و رفتارهای عصبی در کودک می‌شوند. دقت داشته باشید که این عوامل در بین دختران و پسران الگوی متفاوتی دارند.

TermehKids Help Angry Kid 6 1024x576 - کودک عصبانی به کمک نیاز دارد

۱. ناکامی

ناکامی یکی از مهم‌ترین علل پرخاشگری و عصبانیت کودک است. زمانی که کودک به خواسته خودش نرسد و ناکام شود یکی از اولین رفتارهایی که از کودک سر می‌زند پرخاشگری است. در این زمان سعی کنید تا با کودک خود حرف بزنید و علت ناراحتی و عصبانیت او را بفهمید. زمانی که شما علت این رفتار را کشف کنید در واقع کلید راهی را که می‌توانید به کودک خود کمک کنید پیدا کرده‌اید.

TermehKids Help Angry Kid 9 1024x576 - کودک عصبانی به کمک نیاز دارد

۲. الگو پذیری

 کودکان بخش عظمی از یادگیریشان از طریق دیدن والدین، تقلید و الگو پذیری از آنهاست است. در نتیجه یکی از علل پرخاشگری کودک داشتن پدر و مادر عصبی و پرخاشگر است و یا حتی اگر کودک شما شاهد رفتارهای خشونت بار والدین با دیگران نیز باشد، طبیعی است که او نیز پرخاشگر شود.

TermehKids Help Angry Kid 7 1024x576 - کودک عصبانی به کمک نیاز دارد

۳. استرس زمان بارداری

از مهم‌ترین زمان‌هایی که هم مادر و هم کودک در ابتدا در آن قرار دارند، زمان بارداری است. اگر در زمان بارداری مادر عصبی و به صورت مداوم در استرس باشد، این موارد را به کودک خود نیز انتقال می‌دهد. در نتیجه بهتر است در دوران حاملگی بیشتر مواظب باشید تا در آینده دچار پشیمانی نشوید. توجه کنید که اوج این رفتارها از ۲ سالگی آغاز می‌شود و تا ۴ سالگی ‌ادامه دارد، اگر در این دوران مشکلات کودکتان را برطرف نکنید، ادامه دار خواهند شد.

دخترها بیشتر در معرض اینگونه رفتارهای پرخاشگرانه هستند، توجه بیشتر به آن‌ها نسبت به پسران توصیه می‌شود.

چند راه‌حل مناسب برای کمک به کودک عصبانی

TermehKids Help Angry Kid 4 1024x576 - کودک عصبانی به کمک نیاز دارد

الگوی خوبی برای کودک عصبانی خود باشید

بهترین روش برای اینکه به کودک خود مدیریت خشم را آموزش دهید این است که به او نشان دهید در زمانی که خشمگین است چگونه رفتار کند. سعی کنید درباره‌ی احساسات خود با کودک صحبت کنید، با این کار شما، او نیز یاد می‌گیرد تا از احساسات خود بگوید. زمانی که در مقابل کودک از کوره در می‌روید و عصبانیت خود را نشان می‌دهید، مسئولیت رفتار خود را بپذیرید، عذرخواهی کنید و بگویید به جای پرخاشگری چه کاری باید انجام دهید. به عنوان مثال به کودک خود بگویید متاسفم نباید فریاد می‌زدم و به جای این کار باید می‌رفتم قدم می‌زدم تا خشمم فروکش کند.

TermehKids Help Angry Kid 8 1024x576 - کودک عصبانی به کمک نیاز دارد

خودتان را دریابید

زمانی که کودکتان به وضعیت طبیعی خود برگشت، عصبانیتش به پایان و به حس خوشایندی رسید سعی کنید کم حوصلگی، بد اخلاقی و به طور کلی احساسات منفی ناشی از این اتفاق که را تخلیه کنید. برای انجام این کار می‌توانید سراغ سرگرمی‌ها و فعالیت‌های خود روید تا به آرامش برسید.

TermehKids Help Angry Kid 10 1024x576 - کودک عصبانی به کمک نیاز دارد

حواس پرتی ایجاد کنید

سعی کنید تا جایی که امکان دارد زمانی که کوکتان عصبانی می‌شود از تکنیک توجه برگردانی استفاده کنید. به این معنا که با پیشنهاد دادن یک چیز جدید حواس کودک خود را پرت کنید و او را از آن مکان دور کنید. به عنوان مثال می‌توانید کودک را به بیرون و یا به اتاقی دیگر ببرید.

TermehKids Help Angry Kid 5 1024x576 - کودک عصبانی به کمک نیاز دارد

جدی برخورد کنید

در هنگامی که کودک شما در حال انجام و تکرار رفتار و یا کاری است که قبلا به او تذکر داده‌اید که نباید انجام دهد و این کار احتمال آسیب به او را دارد جدی برخورد کنید تا متوجه شود درباره‌ی مسائل مربوط به او بسیار جدی و انعطاف ناپذیر هستید.

TermehKids Help Angry Kid 3 1024x576 - کودک عصبانی به کمک نیاز دارد

عصبانیت بد نیست

آنچه که باعث می‌شود که عصبانیت بد جلوه کند، رفتار نادرست و ناشایسته‌ای است که در عصبانیت انجام می‌دهیم. در زمان عصبانیت کودک سعی کنید کنترل خویش را حفظ کرده، با او صحبت کنید و علت را جویا شوید. به طور مکرر و مشخص به او گوشزد کنید. به عنوان مثال بگویید دلیل اینکه برادر کوچک‌ترت را زدی چه بوده است؟

در نهایت به عنوان پدر و مادر نه تنها باید فرزندان خود را آرام کنید بلکه باید به آنها یاد دهید در موقعیت‌های مختلف و در هر شرایطی بتوانند خود را آرام کنند.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “کودک عصبانی به کمک نیاز دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *