روانشناسی

با کودک لجباز خود چگونه برخورد کنیم؟

با کودک لجباز خود چگونه برخورد کنیم؟

شاید شما هم از کودک لجباز خود به ستوه آمده باشید. لجبازی در تمام کودکان کم و بیش دیده می‌شود. اما چیزی که اهمیت دارد نحوه برخورد شما با کودک لجباز است. کودکان لجباز دوست دارند کارهایشان را مستقل انجام دهند. ممکن ‌است بر سر اکثر مسائل کج‌خلقی کرده و رئیس‌مآبانه عمل‌کنند. نمی‌توانید آن‌ها را وادار به انجام کاری کرد و تنها کارهای مورد رضایتشان را انجام می‌دهند.

شما به عنوان والدین باید در حد توان لجبازی را از شخصیت فرزندان خود دور کنید. همواره به یاد داشته باشید که صبور بودن لازمه‌ی این کار است. در ادامه بیشتر به عواملی که می‌توانند شما را در این راه یاری دهند، می پردازیم.

Stubborn child Termeh Kids 2 1024x576 - با کودک لجباز خود چگونه برخورد کنیم؟

به فرزند خود حق انتخاب بدهید

فرض کنید هنگام ترک خانه، کودک شما برای پوشیدن لباسی که برایش انتخاب کرده‌اید لجبازی می‌کند. در این زمان عکس‌العمل شما چیست؟ قطعا اگر بر تصمیم خود اصرار ورزید هرگز نمی‌توانید کودک را آرام کنید. در برخورد با کودک لجباز بهتر است به او حق انتخاب دهید. برای مثال اگر چند دست لباس مناسب را انتخاب کنید و از او بپرسید که دوست دارد کدام یک از آن‌ها را بپوشد، بهتر برخورد خواهد کرد.

Stubborn child Termeh Kids 3 1024x576 - با کودک لجباز خود چگونه برخورد کنیم؟

صحبت‌کردن، بهترین برخورد با کودک لجباز

اگر کودک شما تمایل به انجام کاری ندارد، در ابتدا علت آن را بپرسید. کودکان دلایل خود را دارند و باید به آن‌ها گوش دهید. با این کار فرزند شما متوجه می‌شود که برای احساسات او احترام قائل هستید و نادیده‌اش نمی‌گیرید. این کار باعث بهبود روابط شما و کاهش لجبازی کودک خواهد شد.

برای مثال اگر دوست ندارد با شما به مهمانی برود و لجبازی خود را همراه با خشم و عصبانیت بروز می‌دهد، به آرامی از او بپرسید «چرا عصبانی‌ست؟» و «دلیل نیامدن او چیست؟». شاید دلیل فرزند شما کاملا منطقی باشد و با صحبت‌کردن به او حق بدهید.

در هر صورت برخورد مهربانانه با کودک لجباز و گوش‌دادن به حرف‌هایش نتیجه‌ای مثبت خواهد داشت که از آن پشیمان نخواهید شد. توصیه می‌کنیم برای بالا بردن اطلاعات خود در این زمینه مقاله کودک عصبانی به کمک نیاز دارد را مطالعه کنید.

Stubborn child Termeh Kids 4 1024x576 - با کودک لجباز خود چگونه برخورد کنیم؟

احترام، لازمه‌ی برخورد با کودک لجباز

ما عموما با آدم‌های اطرافمان با احترام برخورد می‌کنیم. چه دلیلی دارد با کودک خردسال خود این رفتار را نداشته باشیم؟ کودکان شبانه‌روز ما را زیر نظر دارند و از ما یاد می‌گیرند. اگر به عنوان والدین، انتظار دارید به شما و خواسته‌هایتان احترام بگذارند، شما نیز باید به آن‌‌ها احترام بگذارید. برای تغییر در رفتار فرزندان ابتدا باید رفتار خودتان را تغییر دهید.

برای مثال اگر فرزند شما تمایل دارد کاری را بدون کمک شما انجام دهد، این اجازه را به او بدهید. حتی اگر نتواند از پس آن برآید، به او ثابت می‌شود که به خواسته‌اش احترام می‌گذارید و به او اعتماد دارید. همه‌ی این‌ها باعث می‌شود کودک از لجبازی‌های بی‌مورد پرهیز کند. در این زمینه، از خواندن مقاله‌ی تاثیر روابط والدین بر فرزندان غافل نشوید.

Stubborn child Termeh Kids 5 1024x576 - با کودک لجباز خود چگونه برخورد کنیم؟

در کارها با یکدیگر همکاری کنید

در برخورد با کودک لجباز هیچ‌گاه به صورت امری صحبت نکنید. مثلا اگر از نامرتب بودن اتاق فرزندتان کلافه‌اید، گفتن جمله‌ی «سریع اتاقت را مرتب کن.» هیچ کمکی نخواهد کرد. این کارحتی باعث لجبازی بیشتر می‌شود. می‌توانید بگویید «بیا با همدیگر این کار را انجام دهیم.» در این صورت کودک در مقابل شما حالتی تدافعی نمی‌گیرد و سرکشی نمی‌کند. پس می‌توانید با ایجاد تغییراتی جزئی در جملاتتان کودک را با خود همراه و همسو کنید.

Stubborn child Termeh Kids 6 1024x576 - با کودک لجباز خود چگونه برخورد کنیم؟

در برخورد با کودک لجباز عصبانی نشوید

از شما انتظار می‌رود بتوانید در مواقع عصبانیت، خود را کنترل کنید. با داد زدن هرگز نمی‌توانید کودک را متوجه خواست خود یا درست بودن کاری کنید. بهتر است در مواقع عصبانیت یک نفس عمیق بکشید و یا به اتاقی دیگر بروید. هر کار که می‌دانید می‌تواند خشم شما را کاهش دهد را انجام دهید.

بعد از چند دقیقه که آرامش خود را بازیافتید، با کودک خود صحبت کنید. شما باید گفت‌و‌گو را به سمتی پیش ببرید که به نتیجه‌ی معقول برسید. اگر شما نیز مانند فرزند لجباز و عصبانی خود رفتار کنید فقط وضعیت را وخیم‌تر می‌کنید.

Stubborn child Termeh Kids 7 1024x576 - با کودک لجباز خود چگونه برخورد کنیم؟

از مشاور کودکان کمک بگیرید

گاهی اوقات لجبازی کودکان به حدی می‌رسد که والدین به تنهایی نمی‌توانند برخورد درست را تشخیص دهند. در این گونه موارد بهترین راه‌کار، کمک گرفتن از مشاور کودکان است. آن‌ها می‌توانند به راحتی شما را در این زمینه راهنمایی کنند و به بهبود روابط شما و فرزندتان کمک کنند.

در هر صورت لجبازی کودکان مسئله‌ی غیر قابل حلی نیست و می‌توانید آن را کنترل کنید. اما همانطور که در ابتدا گفته شد لازمه‌ی آن صبور بودن است. تغییر خصیصه‌ی لجبازی نیز مانند ایجاد هر تغییر مثبت به زمان نیاز دارد تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. همواره توجه داشته باشید که دلیل همه‌ی رفتارهای کودکان صرفا لجبازی نیست. برای درک بهتر این موضوع مقاله‌ی چگونه به راز رفتارهای مختلف کودک پی ببریم؟ را مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *