تغذیه،خواب و سلامت

تاثیر فعالیت بدنی در کودکان

فعالیت بدنی کودکان

همانطور که می‌دانید فعالیت بدنی در کودکان نقش چشمگیر و مهمی دارد و شما به عنوان پدر و مادر دوست دارید کودکی شاد، دارای روحیه‌ای بالا و از همه مهم‌تر سلامت داشته باشید. به طور کلی سلامت کودک در دو بخش سلامت روانی و سلامت جسمی تعریف شده است. در این مقاله درباره‌ی سلامت جسمی کودکان صحبت می‌شود.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گسترش بازی‌های کامپیوتری کودکان بیشتر وقت خود را در این زمینه صرف می‌کنند و فرصت انجام فعالیت‌های بدنی از آنها گرفته شده است. می‌توانیم بگوییم قربانیان اصلی پیشرفت تکنولوژی کودکان هستند. برای آگاهی بیشتر خواندن مقاله‌ی تاثیر بازی‌های رایانه‌ای بر کودکان خالی از لطف نیست.

کودکان از بدو تولد به سرعت در حال رشد هستند، در نتیجه بهترین زمان برای شکل‌گیری اندامی مناسب زمان کودکی است. اگر بخواهیم از دید فیزیولوژیکی نیز به این امر نگاه کنیم فعالیت‌های بدنی در سنین پایین به کودک این قدرت را می‌دهند تا استرس‌هایی که امکان دارد در بزرگسالی برایشان پیش‌آید را راحت‌تر بپذیرند. پس دقت کنید که سهل‌انگاری در این مسئله سبب می‌شود که سلامت کودک هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی به خطر افتد.

‌به طور کلی اگر بخواهیم یک تعریف کلی از فعالیت بدنی در کودکان داشته باشیم: مجموعه کارها و فعالیت‌هایی که کودکان با انجام دادن آن‌ها انرژی خود را تخلیه می‌کنند و همچنین سبب ارتقای مهارت‌‌های حرکتی خود می‌شوند. توجه به این امر مزایای زیادی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

TermehKids Physical Activity 2 1024x576 - تاثیر فعالیت بدنی در کودکان

کودک با فعالیت بدنی بیشتر، یادگیری بیشتر

 طبق تحقیقات انجام شده پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که ۷۵ درصد رشد مغز هر فرد از بدو تولد صورت می‌گیرد. امکان دارد این سوال پیش‌آید که فعالیت بدنی چه تاثیری بر روی مغر دارد؟ توجه داشته باشید که تحرک و انجام فعالیت‌های بدنی کمک بسیاری به برقراری ارتباط بین سلول‌های عصبی و مغز می‌کنند. هرچه این ارتباط بیشتر رشد و توسعه پیدا کند تاثیری که بر روی کودک می‌گذارد بیشتر است. از جمله تاثیراتی که این امر بر روی کودک دارد این است که: رشد مهارت‌های حرکتی و مهارت‌های زبانی او افزایش می‌یابند، دراجتماعی شدن کودک بخاطر وجود بازی‌های گروهی که انجام می‌شود تاثیر مستقیم دارد،  خود آگاهی کودک افزایش پیدا می‌کند و جالب‌تر بر روی خلاقیت و حتی توانایی حل مسئله‌ی کودک اثر می‌گذارد.

TermehKids Physical Activity 5 1024x576 - تاثیر فعالیت بدنی در کودکان

تاثیر فعالیت بدنی در کودکان و نقش مستقیم آن در سلامت کودک

با انجام فعالیت‌های بدنی سلامت کودک خود را تضمین کنید. بیماری‌هایی نظیر چاقی، قلبی- عروقی، دیابت نوع ۲ و پوکی استخوان از جمله بیماری‌هایی است که به عنوان معضلات سلامتی در بزرگسالان شناخته شده‌اند.

دقت کنید که همه‌ی این بیماری‌ها ریشه در کودکی هر فرد دارد. فعالیت بدنی کافی و به موقع همراه با تغذیه مناسب انتخاب‌های بهتر و کم هزینه‌تری نسبت به مدیرت بیماری‌های طولانی مدت در افراد هستند. به عنوان مثال تاثیر فعالیت‌های بدنی کودکان در جلوگیری از پوکی استخوان را بیان می‌کنیم. ورزش و انجام فعالیت‌ بدنی باعث ایجاد تاثیرات ثابتی در رشد استخوان‌ها می‌شود، فعالیت بدنی ورزش با افزایش غلظت مواد معدنی از خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده بر روی ۴۰ پسر که در طول هفته سه بار فعالیت‌های بدنی‌ انجام می‌دهند، نتیجه گرفته‌اند که حجم استخوان کمر و پاهای آنها دو برابر کودکانی که فعالیت و تحرک کم‌تری دارند، است.

بیشتر فعالیت‌های بدنی و ورزش کودکان اصولا در قالب بازی انجام می‌شود، دلیل اینکه فعالیت بدنی کودکان در سنین پایین باید در قالب بازی انجام شود این است که تاثیری مستقیم بر روی روحیات کودک دارد. اگر بخواهید به اجبار و زور کودک خود را وادار به انجام این امر کنید امکان دارد که نتیجه‌ای عکس بر روی کودکتان داشته باشد. در ادامه به انواع بازی‌ها و اهمیت آنها می‌پردازیم:

انواع بازی‌ها و فعالیت بدنی کودکان

به طور کلی بازی‌ها به دو دسته‌ی بازی‌های فضای آزاد و بازی‌های فضای بسته تقسیم‌بندی‌ می‌شوند. در ادامه بیشتر درباره‌ی این بازی‌ها صحبت می‌کنیم:

TermehKids Physical Activity 4 1024x576 - تاثیر فعالیت بدنی در کودکان

بازی‌ها و فعالیت بدنی کودکان در فضای آزاد

بازی‌های فضای آزاد  از آنجا که خارج از خانه و یا هر محیط بسته‌ای انجام می‌شوند برای کودکان جذاب‌تر هستند، آنها می‌توانند آزادانه بازی و انرژی خود را تخلیه کنند.

پژوهشگران می‌گویند کودکان باید از بدو تولد تا ۵ سالگی فعالیت‌های بدنی را در طول روز تجربه کنند. اغلب پدر و مادرها توجه‌ای به این مسئله ندارد و گمان می‌کنند همین که کودکشان راه می‌رود و می‌نشیند به این معناست که او مهارت‌های حرکتی لازم را دارد. به عنوان مثال کودکان باید مهارت‌هایی مانند پریدن، شوت کردن، پرتاب کردن و… را نیز یاد بگیرند که این مهارت‌ها در هنگام رقصیدن، بازی کردن و به طور کلی زمان انجام فعالیت‌های بدنی آموخته می‌شوند. در نتیجه زمین بازی مکان مناسبی است که کودکان علاوه بر تقویت مهارت‌های اجتماعی مهارت‌های حرکتی ‌خود را تقویت کنند.

TermehKids Physical Activity 6 1024x576 - تاثیر فعالیت بدنی در کودکان

بازی‌ها و فعالیت بدنی کودکان در فضای بسته

این بازی‌ها در مکان‌‌های بسته مانند خانه و یا مهدکودک انجام می‌شوند. گاهی اوقات شرایط زندگی مانع از آن می‌شود که کودکان بتوانند بازی‌های آزادانه انجام دهند. به عنوان پدر و مادر باید شرایطی را فراهم کنید تا کودکتان فعالیت بدنی مورد نظرش را انجام دهد. به شما پیشنهاد می‌کنیم در این زمینه از فرش‌های بازی کمک بگیرید، چرا که به خوبی در این مسیر شما را همراهی می‌کنند.

در نهایت شما می‌توانید تنها با همراهی کودکتان در این مسیر او را به کودکی شاد و سالم تبدیل کنید. فراموش نکنید که قرار نیست شما همیشه بهترین را برا کودکتان فراهم کنید، اینجا تنها بر بهترین تلاش شما تاکید می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *