تغذیه،خواب و سلامت

محافظت از کودکان در برابر کرونا

محافظت از کودکان در برابر کرونا

در این مقاله در مورد راه و روش‌های محافظت از کودکان در برابر کرونا صحبت می‌کنیم. در این زمان که با این بحران اجتماعی سرو کار داریم باید بیشتر از قبل مواظب سلامت جسمی و از آن مهم‌تر سلامت روانی کودکتان باشید. شرایط فعلی یکی از سخت‌ترین شرایط برای والدین است چرا که خودشان در کانون خبرهای نگران‌کننده هستند اما باید در برابر کودکان آرامش خود را حفظ کنند.

نشانه های خطر در کودکان

علائم كرونا ویروس جدید در كودكان و بچه‌ها مشابه علائم بزرگسالان است، با این تفاوت که کودکان به طور معمول نسبت به بزرگسالان علائم خفیف‌تری دارند. به طور کلی تب، تنگی نفس و سرفه از جمله علائم کرونا هستند.

TermehKids 101 1024x576 - محافظت از کودکان در برابر کرونا

حفظ سلامت جسمی کودکان در برابر کرونا

برای محافظت از کودکان در برابر کرونا تا جایی که امکان دارد کودکتان را از خانه خارج نکنید به ویژه از حضور در اماکن عمومی خودداری کنید. اما شما که به عنوان والدین مجبور هستنید برای انجام کارهای ضروری از خانه خارج شوید، دقت داشته باشید که پیشگیری‌های لازم را انجام دهید. به طور مرتب دست‌هایتان را با آب گرم ۶۰ درجه بشورید. هنگام سرفه و عطسه با دستمال جلوی دهان خود را بگیرید و حتما دستمال را در سطل دربسته بیاندازید. ماسک به تنهایی برای جلوگیری از ابتلا کافی نیست اما اگر علائم تنفسی از جمله سرفه یا عطسه دارید حتما برای محافظت از دیگران و به خصوص کودکان عزیزتان از آن استفاده کنید. بهترین نوع ماسک برای حفاظت از خود و کودکان‌تان در برابر ویروس کرونا، ماسک سه لایه است که اطلاعات بیشتر در مورد آن را می‌توانید در «همه چیز در مورد ماسک سه لایه» بخوانید.

ویروس کرونا از طریق سرفه و عطسه‌ی افراد مبتلا و همچنین سطوح آلوده به این ویروس منتقل می‌شود. اگه سطوح آلوده ضدعفونی نشوند، ویروس برای ساعت‌ها آنجا می‌ماند. برای مراقبت از کودکتان دست‌های او را تمیز نگه دارید. سعی کنید اسباب‌بازی‌های کودکتان را تمیز و ضدعفونی کنید. در این زمان می‌توانید بیشتر از اسباب‌بازی‌های نمدی استفاده کنید که شست و شوی راحتی دارند.

واکسیناسیون آری یا نه ؟

سوالی که این روزها برای پدر و مادرها پیش می‌آید این است که آیا واکسن‌های کودکشان را به تاخیر بیندارند یا خیر؟

پاسخ سوال این است که  والدین باید توجه کنند که با شیوع بیماری کرونا، نباید سایر بیماری‌ها را نادیده گرفت. واکسیناسیون کودکتان را طبق روال معمولی انجام دهید.

با توجه به تعطیلی مراکز آموزشی و در خانه ماندن کودکان، آن‌ها را به انجام فعالیت‌های جسمی در خانه تشویق کنید. بازی‌ها و ورزش‌های خانوادگی انجام دهید تا هم کسالت بچه‌ها از بین برود و هم دچار آسب‌های جسمی نشوند. فرش بازی لی‌لی و اسباب‌بازی‌های نمدی در این شرایط بسیار مفید و کاربردی هستند.

TermehKids 102 1024x576 - محافظت از کودکان در برابر کرونا

حفظ سلامت روانی کودکان در مقابل کرونا

سلامت روانی کودک از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که در خلق و خو و رفتار او تاثیر دارد. دقت داشته باشید که کودکان به روش‌های گوناگونی استرس خود را نشان می‌دهند. امکان دارد بد رفتاری کنند، وابسته‌تر و عصبی‌تر شوند. شما به عنوان پدر و مادر باید به او کمک کنید تا بتواند احساسات خود را از راه درست نشان دهند. همچنین دقت داشته باشید که غذا و خواب کودک به اندازه‌ی کافی باشد تا این حساسیت‌ها و استرس‌های آن‌ها تشدید نشود.

برای کودکان وقت بگذارید

این‌ کار باعث می‌شود که کودکتان احساس امنیت کند. این کار به او نشان می‌دهد که مهم است. در این زمان از کودکتان بپرسید که چه کاری دوست دارد انجام دهد. انتخاب کردن باعث افزایش اعتماد به نفس در کودک می‌شود.

محیطی مثبت در خانه ایجاد کنید

در این روزها که باید در خانه بمانیم حفظ آرامش و خونسردی در زمانی که کودک ما را خشمگین می‌کند کار دشواری است. شما به عنوان والدین باید تلاش کنید در مواقعی که کودکتان کار اشتباهی انجام می‌دهد سر او فریاد نکشید چرا که این کار تنها باعث افزایش استرس در شما و کودکتان می‌شود. با لحنی آرام کودک را صدا بزنید و به او تذکر دهید و او را به سمت کار و رفتار درست راهنمایی کنید. زمانی که او کاری درست انجام می‌دهد او را تشویق و تحسین کنید چرا که اینکار باعث می‌شود تا کودک بفهمد که به او اهمیت می‌دهید.

درباره‌ی ویروس کرونا صحبت کنید

کودکان توجه زیادی به نحوه‌ی صحبت کردن پدر و مادر خود دارند. از آنجا که این ویروس در حال گسترش است و همه جا درباره‌ی آن صحبت می‌شود، بهتر است والدین در این زمینه مستقیماً با کودک خود صحبت کنند.

‌شما به عنوان پدر و مادر از اخلاق و رفتار کودک خود خبر دارید؛ پس شما باید به گونه‌ای که برای او قابل فهم باشد درباره‌ی این ویروس با او صحبت کنید. به کودک خود این اطمینان را بدهید که آن‌ها بیشتر از بزرگسالان در معرض آسیب این بیماری نیستند. به کودک خود یادآوری کنید که همواره کنار او هستید و از او مراقبت می‌کنید.

این زمان، زمان مناسبی است تا کودکان یاد بگیرند که از احساسات خود بگویند پس با او هم صحبت شوید و اجازه دهید سوالاتی که برایش پیش می‌آید را بپرسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *