روانشناسی

چگونه کودکانی دوستدار طبیعت تربیت کنیم؟

کودکانی دوستدار طبیعت

تا چه اندازه خود را در مقابل محیط‌ زیست و تربیت کودکانی دوستدار طبیعت مسئول می‌دانید؟ این سوالی‌ست که باید در مورد آن فکر کنید. آخرین باری که به گشت‌وگذار در اطراف محل سکونتتان رفتید را به یاد بیاورید. آیا تمام زباله‌هایی که در طبیعت تولید کردید را با خود برگرداندید یا همان جا رها کردید؟ آیا برای راحتی خود به درختان و گیاهان محیط آسیب رساندید یا خیر؟ آیا برای درست کردن آتش از زغال آماده استفاده کردید یا شاخه‌ی درختی را شکستید و به آتش کشیدید؟ این سوال‌ها و نظیر آن می‌توانند به شما کمک کنند با خود صادق باشید. انسان‌ها از گذشته تا کنون، با خودخواهی‌ تمام محیط‌ زیست را غارت کرده‌اند. امروزه شاهد بسیاری از طبعات آن هستیم و همگی به نوعی درگیریم. اما می‌توان از فاجعه‌های عظیم‌تر جلوگیری کرد. تربیت نسل آینده به گونه‌ای که دوستدار طبیعت باشد، می‌تواند با تک تک ما پدر و مادرها رقم بخورد. ما می‌توانیم کودکانی مسئول تربیت‌کنیم که به محیط‌زیست احترام بگذارند.

TermehKids Kids love nature education 2 1024x576 - چگونه کودکانی دوستدار طبیعت تربیت کنیم؟

شما بهترین الگو برای فرزندتان هستید

کودکان در تک‌تک لحظات رفتار شما را مشاهده و طبق آن عمل می‌کنند. اگر دوست دارید فرزندی دوستدار طبیعت تربیت‌کنید ابتدا خود را اصلاح‌کنید. تلاش برای حفظ محیط زیست حتی می‌تواند با خوردن لیوانی آب بدون اسراف شروع شود. زمانی که کودک شما ببیند تا چه اندازه به محیط‌زیست احترام می‌گذارید، خود نیز مانند شما عمل می‌کند. در بزرگسالی نیز این کار را ترک نخواهد کرد و درست مانند شما کودکانی این‌چنین تربیت می‌کند.

TermehKids Kids love nature education 3 1024x576 - چگونه کودکانی دوستدار طبیعت تربیت کنیم؟

با کودک خود صحبت کنید

زمانی را به صحبت‌کردن در مورد طبیعت اختصاص دهید. می‌توانید از فرزند خود بخواهید برای شما نقاشی یک منظره از طبیعت را بکشد. از او بخواهید در نقاشی‌اش از رودخانه، درخت، گل و … استفاده کند و در همین حین اهمیت هر جزء از محیط‌ زیست را برای او توضیح دهید. همه‌ی نکات کوچک و بزرگی که در راستای حفظ محیط‌ زیست بلدید را به او بگویید و نظرش را در این مورد بپرسید. برای مثال برای او توضیح دهید که آتش روشن‌کردن در طبیعت رفتاری پرخطر است و بهتر است انجام نشود چرا که ممکن است منجر به آتش‌کشیدن بخش عظیمی از طبیعت شود. از او بخواهید راه‌های جایگزین این‌کار را به شما پیشنهاد دهد و با این کار به فکرکردن وادارش کنید. تداوم این توضیحات و پرسش‌ و پاسخ‌ها اهمیت این موضوع را در ذهن کودک پررنگ می‌کند.

TermehKids Kids love nature education 4 1024x576 - چگونه کودکانی دوستدار طبیعت تربیت کنیم؟

کودک خود را به طبیعت ببرید

زمانی که کودک در طبیعت قرارگیرد می‌تواند تمام مسائلی را که در مورد آن باهم صحبت کرده‌اید را به چشم خود ببیند و درک کند. این کار تاثیری مثبت بر ذهن و حال کودک می‌گذارد. او از نزدیک با آب، خاک، درختان و دیگر اجزا آشنا می‌شود و آن‌ها را لمس می‌کند. بهتر است حداقل در ماه یک روز را خارج از محیط زندگی خود سپری کنید. این زمان را در همه‌ی فصول تکرار کنید تا کودک با تمام اشکال محیط‌زیست و راه‌های حفظ آن آشنا شود. می توانید فرش بازی کودکتان را نیز با خود ببرید و همزمان با لذت بردن از طبیعت به بازی و شادی بپردازید.

کودکان روحیات لطیفی دارند و هیچ‌گاه قصد آسیب رساندن به افراد و دیگر موجودات زنده را ندارند. اما شما می‌توانید با کارهایی عادی و ساده علاقمندی آنان را به محیط‌زیست و طبیعت بیشتر و در این راه کمکشان کنید. همواره سعی‌کنید به صحبت‌هایشان گوش بدهید و به آن‌ها بگویید که کارهایشان برای طبیعت بسیار ارزشمند است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *