پدر و مادر ها

تاثیر روابط والدین بر فرزندان

تاثیر روابط والدین بر فرزندان

زمانی که کودک شما چشم باز می‌کند، نخستین افرادی که با آنان بیشترین تعامل را دارد والدین هستند و بیشترین چیزی را که می‌بیند روابط والدین است. این خود به تنهایی مسئولیت بزرگی را به بار می‌آورد. کودک نخستین سال‌های زندگی خود را به طور دائم در کنار شما می‌گذراند. تمام کارها و رفتارهای شما را زیر نظر دارد و از شما یاد می‌گیرد. حال تصور کنید شما و همسرتان رابطه‌ای خوب و نزدیک داشته باشید. به همدیگر احترام بگذارید، به صحبت‌های یکدیگر گوش دهید و … . در این شرایط است که می‌توانید توقع تربیت کودکی سالم از نظر روحی و شخصیتی داشته باشید. در غیر این صورت، اگر شما دائما باهمدیگر ناسازگاری دارید و گاهی اوقات حتی فراموش می‌کنید فرزندی دارید که با هر فریاد بلند شما به خود می‌لرزد، قضیه فرق می‌کند. با ما در ادامه همراه باشید تا علل مهمی را در این زمینه بررسی کنیم.

TermehKids Parents Relationship 2 1024x576 - تاثیر روابط والدین بر فرزندان

ایجاد محیطی امن برای کودک

کودکان به فضایی امن احتیاج دارند تا بتوانند بچگی کنند. رابطه‌ی خوب پدر و مادر به فرزندان احساس امنیت می‌دهد. آنان هیچ‌گاه به دلیل روابط والدین نگران و مضطرب نخواهند شد و صرفا به فعالیت‌هایی که مختص به سن آن‌هاست می‌پردازند. در این شرایط والدین تیکه‌گاهی برای فرزندانشان هستند، نه دغدغه‌ی فکری. اگر کودکان دائما شاهد دعوای شما باشند، دیگر آرامش نخواهند داشت. به جای بازی و تفریح‌کردن در محیط خانه گوشه‌گیر و افسرده خواهند شد. این نوع کودکان اصولا در بزرگسالی دو نوع رفتار از خود نشان خواهند داد: یا از بحث و دعوا فراری می‌شوند و یا در پی آزار رساندن به دیگران هستند. با توجه به این نکته اگر کودک پسر باشد، مثل پدر رفتار خواهد کرد و اگر دختر باشد فردی بی‌اعتماد خواهد شد که در پی اثبات برتری خود نسبت به جنس مخالف است. باید یادآوری کنیم که این موارد صد در صدی نیستند اما امروزه اثرات منفی ناسازگاری والدین در بزرگسالی فرزندان بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

TermehKids Parents Relationship 4 1024x576 - تاثیر روابط والدین بر فرزندان

در روابط والدین از عذرخواهی نترسید

در یک رابطه‌ی سالم و نزدیک، در زمان ناراحتی و عصبانیت طرفین از یکدیگر عذرخواهی می‌کنند. به جای داد و فریاد، با صحبت‌کردن اقدام به رفع کدورت‌ و ناراحتی‌ها می‌کنند. اگر شما به عنوان پدر و مادر اینگونه با یکدیگر رفتار کنید، کودکان متوجه می‌شوند که به هنگام اشتباه کردن باید عذرخواهی کنند و در صورت ناراحت شدن از فردی دیگر باید سعی کنند با توضیح دادن، مسئله را حل کنند. خواهید دید که در بزرگسالی چگونه عاقلانه سعی در برطرف کردن مسائل پیش آمده خواهند کرد و سریع از کوره در نمی‌روند.

TermehKids Parents Relationship 5 1024x576 - تاثیر روابط والدین بر فرزندان

در همه‌ی کارها با یکدیگر مشارکت داشته باشید

این تفکر اشتباه که فعالیت‌های مختلف را مختص به گروهی از افراد میدانند را دور بریزید. کودکان بیشترین زمان خود را در خانه سپری می‌کنند. با همکاری و مشارکت در کارهای مختلف خانه فرزندان خود را با کار تیمی آشنا کنید. کودکان باید یاد بگیرند که هیچ مرزی برای انجام دادن کارهای خانه و همچنین فعالیت‌های خارج از خانه وجود ندارد و در هر شرایطی باید به یکدیگر کمک کنند. در این صورت با مفهوم برابری آشنا خواهند شد.

TermehKids Parents Relationship 3 1024x576 - تاثیر روابط والدین بر فرزندان

ابراز محبت، لازمه‌ی روابط والدین

شما باید در نظر فرزندانتان یگانه سمبل عشق باشید. هیچ اشکال ندارد در برابر فرزندان خود به یکدیگر عشق بورزید. ابراز محبت راهی بسیار مناسب برای نشان دادن مفهوم عشق به کودکان است. همدیگر را در آغوش بگیرید و به همسر خود بگویید که دوستش دارید. با مشاهده‌ی این رفتارها کودکان متوجه می‌شوند چگونه باید همدیگر را دوست داشته باشند. همه‌ی این موارد باعث می‌شود کودک از رابطه‌ی والدین خود اطمینان خاطر و آرامش داشته باشد و با مفهوم عشق ورزیدن آشنا شود.

TermehKids Parents Relationship 6 1024x576 - تاثیر روابط والدین بر فرزندان

احترام متقابل در روابط والدین فراموش نشود

فراموش نکنید حتی در بدترین شرایط هم به یکدیگر احترام بگذارید. کودک باید بفهمد که احترام جزء جدا نشدنی از عشق است. هیچ‌گاه در برابر فرزندان عیب و اشتباه همسر خود را بروز ندهید و در پی تغییر رفتار طرف مقابل نباشید. در یک رابطه‌ی مناسب، در همه‌ی شرایط باید احترام و شان همدیگر را حفظ کنید. این روند به کودک می‌آموزد که باید به همه‌ی انسان‌ها و بخصوص نزدیک‌ترین های خود احترام بگذارد و در بزرگسالی نیز این عادت را ترک نخواهد کرد.

توصیه می‌کنیم قبل از ازدواج و به خصوص قبل از تصمیم برای آوردن کودکی به این دنیا، تعارضات و مشکلات بین خود را حل کنید تا با زندگی همراه با آرامش و آگاهی، به فرزندان خود خوش‌آمد بگویید. فراموش نکنید زندگی آینده فرزندانتان، تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر زندگی کنونی شما خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *