روانشناسی

چگونه ترس از حیوانات در کودکان را از بین ببریم؟

ترس از حیوانات کودکان

بسیاری از ما حتی از فاصله‌ی دور نیز نسبت به رام‌ترین حیوانات هم احساس ترس می‌کنیم. این ترس ریشه در کودکی ما دارد. ترس از حیوانات در کودکان طبیعی‌ست. کودکان از سنین دو و سه سالگی با مفهوم خطر آشنا می‌شوند. آنان درک می‌کنند که بعضی از حیوانات خطرناک هستند و نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهند. اما باید به گونه‌ای با کودک رفتار کنیم که بداند هراس از هر حیوانی واجب نیست و می‌تواند با آن‌ها دوست باشد. این شیوه تربیتی باعث می‌شود کودک در بزرگسالی رابطه‌ی خوب و صمیمانه‌ای با حیوانات داشته باشد. در ادامه بیشتر در این باره صحبت می‌کنیم.

TermehKids Animals Fear 2 1024x576 - چگونه ترس از حیوانات در کودکان را از بین ببریم؟

کاهش ترس از حیوانات در کودکان با معرفی کردن آن‌ها

شما می‌توانید هر روز ساعاتی را صرف معرفی حیوانات و خصوصیات آن‌ها کنید. عکس حیوانات را به فرزند خود نشان دهید و راجع‌به ویژگی‌های آن‌ها صحبت کنید. هر کدام از حیوانات دارای ویژگی‌های منحصر به فرد و جذابی هستند که می‌توانند کودکان را به خود علاقمند کنند. برای مثال اگر کودک شما از سگ می‌ترسد، می‌توانید با نشان دادن عکس‌ از گونه‌های مختلف سگ‌ها، ویژگی‌هایی مثل مهربانی، وفاداری و … را به او آموزش دهید. خواهید دید که دفعه‌ی بعد کودک شما بهتر می‌تواند حضور سگ را در کنار خود تحمل کند و با آن دوست شود.

TermehKids Animals Fear 3 1024x576 - چگونه ترس از حیوانات در کودکان را از بین ببریم؟

اول شما، بعد کودک

تا زمانی که کودک احساس کند شما از حیوانات هراس دارید، نمی‌تواند با آنان ارتباط برقرار کند. کودک شما را الگوی خود قرار می‌دهد. اگر شما نتوانید به راحتی حیوانات را نوازش کنید چگونه از فرزند خود این توقع را دارید؟ در ابتدا باید خودتان را تغییر دهید. به حیوانات نزدیک شوید و با ترس خود مقابله کنید. کودک با دیدن شما احساس شجاعت می‌کند و متوجه می‌شود که خطری او را تهدید نمی‌کند. این راهکار ترس از حیوانات در کودکان را بسیار کم خواهدکرد.

TermehKids Animals Fear 4 1024x576 - چگونه ترس از حیوانات در کودکان را از بین ببریم؟

طریقه ارتباط با حیوانات را به کودک آموزش دهید

کودکان در ابتدا بهتر است با حیوانات اهلی مانند سگ، گربه و پرندگان ارتباط برقرار کنند. در این حین شما باید برای آنان توضیح دهید که چگونه باید رفتار کنند. به عنوان مثال نباید حیوانات را بترسانند، مو یا پر آن‌ها را بکنند و باعث آزار آن‌ها شوند. همچنین برخی حیوانات با آب خیس شدن را دوست ندارند. برای کودک خود توضیح دهید که حیوانات هم مثل انسان‌ها احساس دارند و می‌توانند عشق بورزند. تا زمانی که با ملایمت با حیوانات برخورد کند آسیبی به او نمی رسانند.

TermehKids Animals Fear 5 1024x576 - چگونه ترس از حیوانات در کودکان را از بین ببریم؟

فرش‌های بازی عامل کاهش ترس از حیوانات در کودکان

اگر با فرش‌های بازی آشنایی ندارید در ابتدا توصیه می‌کنیم مقاله‌ی چرا باید فرش بازی بخریم؟ را مطالعه کنید. فرش‌های بازی انواع مختلفی دارند. این فرش‌ها می‌توانند بر بسیاری از عملکرد‌های جسمی و ارتباطی کودکان تاثیر بگذارند. یکی دیگر از این موارد، کاهش ترس از حیوانات در کودکان است. با بازدید از سایت ترمه کیدز می‌توانید از طرح‌های مختلف آن‌ها دیدن کنید. به عنوان مثال فرش بازی کودک طرح نوزاد می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای نزدیک کردن کودکان با حیوانات باشد. این محصول با طرح حیوانات مختلف عاملی موثر بر شناخت و دوستی با حیوانات گوناگون است. همچنین با رنگ‌های جذاب و زنده باعث جلب‌ توجه کودک می‌شود. در این خصوص نیز می‌توانید مقاله‌ی چرا نخریدن فرش بازی اشتباه بزرگیست؟ را مطالعه بفرمایید و از فواید بی‌شمار فرش‌های بازی مطلع شوید.

در پایان لازم به ذکر است که اگر قصد نگهداری از حیوانات را دارید بهتر است این کار را در سنین پایین فرزند خود انجام دهید. کودکان در سنین کمتر راحت‌تر با این مسئله کنار می‌آیند و با حیوانات وارد صلح می شوند. همچنین در این حالت، هر دو با یکدیگر بزرگ می‌شوند و کودک شما نوع دیگری از عشق خالصانه را تجربه خواهدکرد. خواندن مقاله چگونه کودکانی دوست‌دار طبیعیت تربیت کنیم نیز خالی از لطف نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *