روانشناسی

علت ترس کودکان از دکتر چیست؟

علت ترس کودکان از دکتر چیست؟

ترس کودکان از دکتر موضوع جدیدی نیست. اکثر کودکان به هنگام ورود به مطب پزشک دچار استرس و اضطراب می‌شوند. بعضی از کودکان احساس خجالت می‌کنند و بسیار ساکت می شوند. اما اکثر کودکان در چنین مواقعی جیغ و داد می‌کنند که البته حق هم دارند!

کودک آگاهی کاملی از شرایطی که در آن قرار گرفته ‌است ندارد. با یک سری تصورات ذهنی و ترس‌های احتمالی دکتر را ملاقات می‌کند. در نتیجه زمانی که فرزند شما بداند به چه علت دکتر او را معاینه می‌کند و هیچ اتفاق خاصی قرار نیست بیافتد، همه چیز رنگ دیگری می‌گیرد. به عنوان والدین تاثیر زیادی بر کاهش ترس کودکان از دکتر دارید.

childrens fear of the doctor Termeh kids 2 1024x576 - علت ترس کودکان از دکتر چیست؟

راست‌گویی نقش پررنگی بر کاهش ترس کودکان از دکتر دارد

همواره با کودک خود صادق باشید. با زبانی قابل درک، برای کودکان توضیح دهید که علت مراجعه به پزشک چیست. اینکه به طور ناگهانی و بدون آمادگی قبلی کودک را در موقعیت تکان‌دهنده‌ای قرار دهید درست نیست.

برای مثال اگر قرار است تزریقی صورت گیرد بهتر است قبل از رفتن به فرزند خود بگویید که این کار برای سلامتی اوست. ممکن است کمی درد داشته باشد اما سریع تمام می‌شود و او می‌تواند آن را تحمل کند. به او بگویید که دکتر و پرستاران دوستش دارند و تمام این کارها به همین دلیل است.

هر نوع دروغ‌گویی به کودکان فقط باعث از بین رفتن اعتماد آن‌ها به شما می‌شود پس همواره صادقانه با فرزندان خود صحبت کنید.

childrens fear of the doctor Termeh kids 3 1024x576 - علت ترس کودکان از دکتر چیست؟

برای کودک در مورد وسایل و شیوه‌ی معاینه پزشک توضیح دهید

اکثر ترس کودکان از دکتر به علت ناآشنا بودن آن‌هاست. کودک روند معاینه و ابزارهای مورد استفاده توسط دکتر را نمی شناسد درنتیجه مضطرب و نگران می شود. همچنین کودکان کنجکاو هستند. دوست دارند از بسیاری مسائل سر در بیاورند. پس در حد توان خود برایشان توضیح دهید.

برای مثال به کودک بگویید دکتر وسیله‌ای دارد که با آن صدای قلب تو را می‌شنود. زمانی که آن را روی پوستت می‌گذارد ممکن است کمی سرد باشد اما این کار برای اطمینان از سلامت قلب باید انجام شود. می‌توانید برای توضیح این قبیل مسائل از جعبه‌های بازی لوازم پزشکی کودکان استفاده کنید. در بازی اجازه دهید شما را معاینه کند و متوجه شود که چیزی برای ترسیدن وجود ندارد.

childrens fear of the doctor Termeh kids 4 1024x576 - علت ترس کودکان از دکتر چیست؟

کاهش ترس کودکان از دکتر با تشویق کردن آن‌ها

قبل از رفتن به مطب دکتر سعی کنید به او قوت قلب دهید. به فرزند خود بگویید که به او اعتماد دارید و می‌دانید که بهترین رفتار را از خود نشان می‌دهد. پس از اتمام معاینه می‌توانید برای تشویق او به پارک بروید تا خاطره‌ای خوش در ذهنش نقش ببندد. سرزنش و دعوا کردن هیچ‌گاه تاثیر مثبت نمی‌گذارد و باعث کاهش ترس کودکان از دکتر نمی‌شود. پس این حس را به کودک القا کنید که به او افتخار می‌کنید.

childrens fear of the doctor Termeh kids 5 1024x576 - علت ترس کودکان از دکتر چیست؟

کودکان را همراه خود به مطب پزشک ببرید

اکثر والدین زمانی که خود نیاز به معاینه‌ی دکتر دارند، فرزند خود را نزد شخص دیگری می‌گذارند و بدون او می‌روند. اما بهتر است حداقل یکی دو بار کودکان را نیز همراه خود ببرید. زمانی که کودک روند معاینه شخص دیگری را ببیند ترس او به شدت کاهش پیدا می‌کند. درک می‌کند که دکتر و روند معاینه ترس و نگرانی ندارد و آسیبی متوجه او نیست.

انتخاب پزشک مناسب نیز در این راه بسیار به شما کمک می‌کند. به دنبال متخصص کودکی باشید که علاوه بر توانمند بودن در پزشکی، صبور و مهربان نیز باشد و بتواند با فرزند شما ارتباط خوبی برقرار کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *