روانشناسی

راهکارهایی برای آموزش کودک نابینا

آموزش کودک نابینا

آموزش کودک نابینا زمانی به بهترین نحو صورت می‌گیرد که پدر و مادری آگاه وجود داشته باشد. درست است که کودکان کم‌بینا و یا نابینا نسبت به سایر کودکان حساس‌ترند اما باید توجه شود که والدین باید همواره مانند کودکی کامل با او برخورد کنند.

در این صورت کودک مستقل بزرگ می‌شود و تک تک توانایی‌های ذهنی و فیزیکی او شکوفا می‌شود. بر همین اساس والدین باید اطلاعات و درک خود را بالا ببرند و از افراد نزدیک به کودک نیز همین خواسته را داشته باشند. اینکه به علت اختلال موجود همواره سعی در کمک کردن به کودک و رفع نیازهای او باشید درست نیست. کودکان نابینا باید با اختلال خود سازگار شوند و با وجود آن مانند سایر کودکان به فعالیت‌های گوناگون بپردازند.

این کودکان به حمایت و آموزش صحیح نیاز دارند نه ترحم.

Educating a blind child Termeh Kids 2 1024x576 - راهکارهایی برای آموزش کودک نابینا

آموزش کودک نابینا با تقویت حس لامسه و شنوایی او

کودکان نابینا عموما حس شنوایی و لامسه‌ی قوی‌ ای دارند و اطلاعات و دانش خود را از این طریق کسب می‌کنند. پس بهتر است تمرکز خود را برای آموزش روی تقویت این حواس بگذارید. در این راستا می‌توانید از کارهای زیر کمک بگیرید. برای مثال:

اسباب‌بازی‌های متنوعی برای کودک خریداری کنید و از او بخواهید با لمس کردن آن‌ها جزئیات و اشکال را برای شما توضیح دهد. بهتر است اسباب‌بازی‌ها به گونه‌ای باشند که به شناخت هر چه بیشتر محیط پیرامون کودک کمک کند. در این صورت کودک با مفهوم‌ شکل، اندازه، حجم، جنس و … آشنا و باعث افزایش ابتکار و خلاقیت او می‌شود.

از کودک بخواهید با دقت به صدای رادیو یا تلویزیون گوش دهد. پس از دقایقی صدا را کمتر کنید و از او بخواهید با دقت بیشتر به صدا توجه و شنیده‌های خود را بازگو کند. این روند را ادامه دهید و هر بار صدا را کمتر کنید. این کار به تقویت سلول‌های شنوایی کودک کمک می‌کند.

با کمی وقت گذراندن می‌توانید کارهای خلاقانه‌ی زیادی برای آموزش کودک نابینا و تقویت حواس او انجام دهید. فقط مراقب باشید که این کارها را در قالب بازی انجام دهید تا خسته نشود.

Educating a blind child Termeh Kids 3 1024x576 - راهکارهایی برای آموزش کودک نابینا

کودک خود را پنهان نکنید

کودکان نابینا نیز مانند سایر کودکان باید با همسالان و اطرافیان خود در ارتباط باشند. آن‌ها باید یاد بگیرند که اعضای خانواده و دوستان خود را از روی صدا، لمس کردن و بو تشخیص دهند. از افکار منفی دیگران در مورد کودکان نابینا نترسید و اجازه دهید آن‌ها نیز طرز فکر خود را تغییر دهند. در ارتباط و گفتگوست که آنان پی می‌برند کودکان نابینا تفاوتی با بقیه ندارند و می‌توانند شاد و توانمند زندگی کنند.

Educating a blind child Termeh Kids 4 1024x576 - راهکارهایی برای آموزش کودک نابینا

استفاده از برنامه‌های کامپیوتری مناسب برای آموزش کودک نابینا

امروزه با پیشرفت تکنولوژی نرم‌افزارها و برنامه‌های کامپیوتری بسیاری طراحی شده است که می‌توان برای آموزش کودک نابینا از آنان کمک گرفت. برای مثال نرم‌افزار چاپگر بریل یا ترجمه‌ی بریل. با کمک این دستگاه به راحتی می‌توانید مطالب گوناگون را برای کودک چاپ کنید و به یادگیری او کمک کنید.

یکی دیگر از نرم‌افزار‌های بسیار کارآمد برای کودکان نابینا، نرم‌افزار تشخیص حروف دیداری است. این نرم‌افزار با اسکن متون مختلف به کودک این امکان را می‌دهد که آن‌ها را با خروجی‌های صوتی گوش دهد. با استفاده از این قبیل برنامه‌ها علاوه بر آموزش بسیار زیاد کودکان، به سرگرم شدن آن‌ها نیز کمک می‌کنید.

Educating a blind child Termeh Kids 5 1024x576 - راهکارهایی برای آموزش کودک نابینا

کمک گرفتن از افراد متخصص

در این مسیر می‌توانید از مشاورهای کودک و معلم‌هایی که در این زمینه تجربه دارند استفاده کنید. یک معلم توانمند می‌تواند راه‌های آموزش کودک نابینا را برای شما هموار و آسان کند. در این زمینه کارگاه‌های آموزشی بسیاری نیز وجود دارند که می‌توانند مهارت‌های مختلف را به کودکان نابینا آموزش دهند.

در این مسیر ممکن است گاهی به عنوان والدین اشتباه کنید. هیچ‌گاه خود را ملامت و سرزنش نکنید. زمانی که شما قوی باشید و هر روز به آگاهی خود اضافه کنید، آن زمان است که کودکی موفق و خوشحال تربیت می‌کنید و می‌توانید انتظار آینده‌ای درخشان را برای او داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *