آموزش و یادگیری

آشنایی کودکان با زرافه‌ها

آشنایی کودکان با زرافه‌ها

وقتی صحبت درمورد زرافه‌ها باشد، گردن بسیار دراز اولین چیزی‌ست که به ذهن همه‌ی ما می‌آید. این حیوان دوست داشتنی از پستانداران گیاهخوار است که به عنوان بلندترین حیوان زنده روی خشکی شناخته می‌شود. زرافه یکی از عجیب‌ترین حیوانات نزد کودکان است که با شناخت بیشتر آن می‌توانید اطلاعات جالبی در اختیار فرزندان خود بگذارید. با ما همراه باشید تا با دنیای زرافه‌ها آشنا شوید.

Familiarity of children with giraffes Termeh Kids 2 1024x576 - آشنایی کودکان با زرافه‌ها

ظاهر زرافه‌ها

پوست زرافه‌ها معمولا سفید رنگ و روشن است و با طرح‌های قهوه‌ای رنگ یا مایل به قرمز پر شده است. طرح بدن هر زرافه منحصر به فرد و با دیگری متفاوت است.

زرافه گردن بسیار بلندی دارد که به او اجازه می‌دهد از بلندترین درختان تغذیه کند. در گردن خود ۷ مهره دارد که با انسان برابر است و فقط اندازه آن‌ها بزرگ‌تر است. پاهای او عمودی، بلند و باریک است و یک دم بلند یک متری دارد که در انتهای آن منگوله سیاهی قرار گرفته است.

چشمان درشت این حیوان در کنار قد بلندشان باعث می‌شود احاطه‌ی خوبی به اطراف داشته باشند و از فاصله‌ی دور خطر را تشخیص دهند.

Familiarity of children with giraffes Termeh Kids 3 1024x576 - آشنایی کودکان با زرافه‌ها

گونه‌های متفاوتی از زرافه‌ها وجود دارد

اگر فکر می‌کنید همه‌ی زرافه‌ها یک نوع هستند، سخت در اشتباهید! طبق یک مطالعه‌ی صورت گرفته بر روی ۱۹۰ زرافه آفریقایی، ۴ گونه‌ی متفاوت از این حیوان وجود دارد؛ زرافه‌ شمالی، زرافه‌ جنوبی، زرافه مشبک و زرافه ماسای.

Familiarity of children with giraffes Termeh Kids 4 1024x576 - آشنایی کودکان با زرافه‌ها

تغذیه زرافه چگونه است؟

این حیوان گیاهخوار، از شاخ و برگ‌های درختان مرتفع تغذیه می‌کند. عموما دغدغه‌ی پیداکردن غذا ندارد؛ چرا که قد بلند این حیوان نسبت به سایر حیوانات یک مزیت برای او حساب می‌شود. زرافه بدن بزرگی دارد و زمان زیادی را صرف غذا خوردن خود می‌کند. به همین دلیل غذاخوردن را به زمانی موکول می‌کند که گرما برایش قابل تحمل باشد.

زبان پنجاه سانتی‌نتری زرافه نقش مهمی در تغذیه‌ی او دارد. در حقیقت هنگام غذاخوردن، زبان خود را به شاخه‌های درختان گیر می‌دهد و به کمک لب‌ها و دندان‌ها، برگ‌ها را از شاخه جدا می‌کند و می‌خورد.

آب خوردن برای زرافه کاری دشوار است

احتمالا دیده‌اید که زرافه برای آب خوردن مجبور است پاهای جلویی خودش را باز کند تا سرش به آب برسد. اما جای نگرانی نیست! زرافه‌ها بیشتر رطوبت مورد نیاز بدنشان را از گیاهان تامین می‌کنند و آب کمی می‌نوشند.

Familiarity of children with giraffes Termeh Kids 6 1024x576 - آشنایی کودکان با زرافه‌ها

خواب این حیوانات کم است

زرافه‌ها معمولا بسیار کم می‌خوابند. طبق بررسی‌های انجام‌ شده، در شبانه ‌روز حدود ۴ تا ۵ ساعت به خواب نیاز دارند. بیشتر مواقع در حالت ایستاده می‌خوابند؛ خصوصا زرافه‌های بزرگسال. اما دیده شده که در مواردی نیز دراز می‌کشند، سرشان را بر چیزی تکیه می‌دهند و چشمان خود را می‌بندند. بانمک‌ترین خواب را دارند! بانمک‌تر از آن، این است که به علت داشتن استرس و اضطراب به بی‌خوابی دچار می‌شوند. بله، از دست دادن اعضای خانواده یا جفت، جابه‌جایی‌های طولانی مدت و … می‌تواند این حیوان را دچار اضطراب کند.

طول عمر زرافه

زرافه‌ها تقریبا تا ۲۶ سال در طبیعت زندگی می‌کنند و اگر در باغ وحش نگهداری شوند طول عمر آن‌ها تا ۴۰ سال نیز افزایش می‌یابد. البته ناگفته نماند که نگهداری حیوانات در باغ وحش به هیچ‌وجه درست نیست و باعث کاهش جمعیت آن‌ها شده است.

Familiarity of children with giraffes Termeh Kids 8 1024x576 - آشنایی کودکان با زرافه‌ها

قد زرافه‌ها چقدر است؟

همانطور که گفتیم، زرافه‌ها قدبلندترین پستاندار بر روی خشکی هستند. قد آن‌ها چیزی در حدود ۴ونیم متر است. به علت قد بلندشان، وزن زیادی نیز دارد. بلندترین زرافه‌ای که تا به حال ثبت شده، ۹/۵ متر ارتفاع داشته است.

زایمان زرافه به چه صورت است؟

لحظه تولد زرافه‌ی کودک، احتمالا کمی برایش دردناک است! زرافه‌‌ی ماده در حالت ایستاده زایمان کرده و زرافه کودک از ارتفاع ۲ متری بر روی زمین سقوط می‌کند. با این حال یک ساعت پس از تولد می‌توانند روی پای خود بایستند و حرکت کنند.

Familiarity of children with giraffes Termeh Kids 10 1024x576 - آشنایی کودکان با زرافه‌ها

شکارچی زرافه‌ها

با وجود قد بلند و احاطه‌ای که بر محیط پیرامون خود دارد، باز هم خطر شکار شدن او را تهدید می‌کند. شیرها، پلنگ‌ها، کفتارها و در برخی موارد انسان‌های نادان از مهم‌ترین شکارچیان این حیوان هستند.

نکته‌ی جالبی که باید در مورد این حیوان بدانید این است که به علت قد بلند و نوع تغذیه آن‌ها، می‌توانند بزرگ‌ترین گرده افشان جهان باشند. آن‌ها مواد ژنتیکی را بر روی پوزه‌های خود از گل یک درخت به درختان دیگر منتقل می‌کنند.

 

zarrafe khandan 1024x576 - آشنایی کودکان با زرافه‌ها

توصیه می‌کنیم از دیوارپوش نمدی طرح زرافه خندان ترمه دیدن کنید. این دیوارپوش می‌تواند انتخابی جذاب برای اتاق فرزند شما باشد تا محیطی زیبا و دوست داشتنی را برای او به وجود بیاورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *