روانشناسی

کاهش اضطراب در کودکان

کاهش اضطراب در کودکان

کودکان نیز مانند بزرگسالان با استرس و اضطراب دست‌وپنجه نرم می‌کنند. عواملی مانند محیط خانه‌ی متشنج، مدرسه، دوستان و … می‌توانند ذهن کودک را نا آرام سازند. این مسئله عموما باعث نگرانی و ناراحتی والدین است. این وظیفه‌ی پدر و مادر است که با بالابردن آگاهی خود به کاهش اضطراب در کودکان کمک کنند. در ادامه به راهکارهایی می‌پردازیم که به کودکان کمک می‌کنند استرس خود را کنترل کنند.

TermehKids Reduce Anxiety 2 1024x576 - کاهش اضطراب در کودکان

ایجاد محیطی امن برای کاهش اضطراب در کودکان

خانه نخستین مکانی‌ست که کودک باید در آن احساس آرامش داشته باشد. کودک باید در خانه آسوده باشد و دغدغه‌ی فکری نداشته باشد. به عنوان والدین وظیفه‌ی شماست که این محیط را فراهم کنید. کودک باید بتواند به راحتی مسائلی که او را اذیت می‌کنند را با شما به اشتراک بگذارد بدون اینکه از قضاوت شدن و بازخورد شما هراس داشته باشد. گفتن جملاتی مثل (این که ترس ندارد) یا (تو دیگر بزرگ شدی نباید از چیزی بترسی) به نگرانی‌های فرزند شما کمک نخواهند کرد. تنها باعث ایجاد حس تنهایی و درک نشدن می‌شوند.

TermehKids Reduce Anxiety 3 1024x576 - کاهش اضطراب در کودکان

تلاش مهم است نه نتیجه‌ی عالی

گاهی اوقات کودکان برای جلب رضایت والدین در مدرسه به خود بیش از اندازه سخت می‌گیرند. آنان می‌خواهند با گرفتن نمرات بسیار عالی تایید پدر و مادر خود را بدست بیاورند. این کار موجب استرس و اضطراب شدیدی در آن‌ها می‌شود. به کودک خود بگویید او را همانطور که هست دوست دارید. همواره به او یادآور شوید که بابت تلاش‌هایش به او افتخار می‌کنید. این کار عاملی موثر در کاهش اضطراب کودکان خواهد بود.

TermehKids Reduce Anxiety 4 1024x576 - کاهش اضطراب در کودکان

در دل ترس‌ها فرورفتن برای کاهش اضطراب در کودکان

یکی از راه‌های کاهش اضطراب در کودکان این است که آنان را در موقعیتی که برای آن استرس دارند قرار دهید. البته این راه به صورت ناگهانی نتیجه نخواهد داد. فرض کنید کودک شما به شنا کردن علاقه دارد اما از آن می‌ترسد. در ابتدا بهتر است چند جلسه او را به استخر برده تا به شنا کردن افراد دیگر نگاه کند. با این کار او متوجه می‌شود که خطری او را تهدید نمی‌کند. کم کم به او جرئت دهید که در آب راه رود. به مرور همه‌ی ترس و اضطراب او تمام خواهد شد و به راحتی شنا کردن را می‌آموزد. پس به طور کلی می‌توانید کودک را پله پله با ترس‌ها و نگرانی‌هایش روبه‌رو و آن‌ها را حل کنید.

TermehKids Reduce Anxiety 5 1024x576 - کاهش اضطراب در کودکان

کودک خود را تشویق کنید

زمانی که کودک به تنهایی یا با کمک شما با نگرانی‌هایش روبه‌رو شد و آن‌ها را حل کرد، او را تشویق کنید. با حرف‌های دلگرم کننده و جایزه‌های هر چند کوچک می‌توانید به او شجاعت لازم برای رویارویی با غول نگرانی را بدهید. او به خود افتخار خواهد کرد و در آینده آسان‌تر با استرس‌ها و ترس‌هایش برخورد می‌کند.

TermehKids Reduce Anxiety 6 1024x576 - کاهش اضطراب در کودکان

والدین، عاملی تاثیرگذار بر کاهش اضطراب در کودکان

گاهی اوقات تنها دلیل استرس و اضطراب کودکان شما هستید. عینک منفی‌‌گرایی را از چشمان خود بردارید و به جوانب مثبت هرچیز دقت کنید. اگر قرار باشد در هر کاری دائما خطرات و زیان‌های آن را به کودک یادآوری کنید شجاعت را از او می‌گیرید. اگرچه در بعضی موارد کاملا نگرانی و منع شما به جاست. اما باید توجه داشته باشید که با ترس‌ها و نگرانی‌های بی مورد، بذر   استرس و اضطراب را در وجود کودک خود نکارید و پرورش ندهید. کودک نیاز دارد گاهی اوقات اشتباه کند تا با کسب تجربه بتواند نقات ضعف خود را بشناسد و برای بهبود آن‌ها به خود کمک کند.

TermehKids Reduce Anxiety 7 1024x576 - کاهش اضطراب در کودکان

ارتباط کمبود خواب و اضطراب

خواب مفید و کافی تاثیر بسیاری بر سلامت جسم و روح انسان دارد. این مطلب در مورد کودکان نیز صدق می‌کند. لذا برای کودک خود ساعت خواب منظمی را در نظر بگیرید و او را موظف کنید به آن عمل کند. این کار باعث آرامش کودک در روز بعد خواهد شد. خصوصا در مواردی مثل امتحانات حتما کودکان را زودتر به تخت‌خواب بفرستید تا خواب کافی داشته باشند و با ذهنی آرام به امتحان بروند.

همواره به یاد داشته باشید که کودکان نیز مانند شما نگرانی‌ها و ترس‌های خود را دارند. سهل‌انگاری در این موضوع می‌تواند پیامدهای بسیاری را در پیش داشته باشد. افسردگی، بیماری‌های دستگاه گوارش، بیماری‌های اعصاب و … از این موارد هستند. هیچ‌گاه آنان را به خاطر افکارشان مسخره نکنید. همواره آن‌ها را جدی بگیرید و در صدد کاهش اضطراب در کودکان باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *