آموزش و یادگیری, روانشناسی

آموزش ارزش‌های اخلاقی به کودکان

آموزش ارزش‌های اخلاقی به کودکان

تربیت کودکان و آموزش ارزش‌های اخلاقی به کودکان یکی از اصلی‌ترین وظایفی است که پدر و مادرها دارند. پس والدگری مناسب و یا به عبارت دیگر پدر و مادری کردن برای کودک فراتر از مراقبت‌های جسمی و فیزیکی است و باید بر رشد ‌ذهنی و روحی کودک نیز دقت و نظارت داشته باشید.

برخی از والدین فکر می‌کنند که سن کودکان آن‌ها برای یادگیری ارزش‌های اخلاقی پایین است و با گذشت زمان و بزرگ‌تر شدن کودک به تنهایی می‌تواند این رفتارها را یاد بگیرد. دقت کنید که رفتارهای درست ریشه در کودکی دارد و یادگیری این ارزش‌ها از سن پایین شروع می‌شود. آموزش آنها در سنین پایین سبب می‌شود تا با بزرگ‌تر شدن کودک این ارزش‌ها جزئی از شخصیتش شود.

کودکان با ارزشمندترین دارایی هر پدر ومادری هستند و شما به عنوان والدین دوست دارید که فرزندتان در مرحله‌ی اول، شهروندی شایسته شود. برای این امر علاوه بر تحصیلات آموزش این ارزش‌ها نیز اهمیت دارد.

از آنجا که امروزه جامعه به سرعت در حال رشد و توسعه است امکان دارد که پدر و مادر ها سردرگم شوند و ندانند چه ارزش‌های اخلاقی را باید به کودکان خود آموزش دهند. در این مقاله راجع به مهم‌ترین ارزش‌های اخلاقی کودکان گفته می‌شود و می‌تواند به شما به عنوان پدر و مادر بسیار کمک کند.

TermehKids Moral Values 2 1024x576 - آموزش ارزش‌های اخلاقی به کودکان

۱) احترام گذاشتن به همه‌ی افراد

برخی از والدین به کودک خود می‌گویند که فقط به افراد پیر و مسن احترام بگذارند که این امر اشتباه بزرگی است. باید توجه کنید که همه‌ی افراد جدا از سن و یا جایگاه اجتماعی، لایق و سزاوار احترام‌اند. احترام گذاشتن جز مهم‌ترین و ضروری‌ترین رفتارهایی است که باید از سنین پایین به کودک آموزش داده شود چرا که این رفتار نقش مهمی در برخورد او با دیگران دارد. اگر کودک از همان سنین پایین این ارزش اخلاقی را یاد بگیرد شک نکنید در آینده بسیار برای او سودمند خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که کودک باید یاد بگیرد به آن احترام بگذارد، عقاید دینی است. او باید یاد بگیرد نه تنها باید به ارزش‌های دینی خود احترام بگذارد بلکه باید به ارزش‌های دینی دیگران نیز احترام بگذارد. کودکتان باید از سنین پایین بداند که تمام انسان‌ها فارغ از عقاید دینی، باهم برابر هستند.

TermehKids Moral Values 3 1024x576 - آموزش ارزش‌های اخلاقی به کودکان

۲) خانواده یکی از ارزش‌های اخلاقی مهم برای کودکان

خانواده جز جدا نشدنی زندگی کودک است. خانواده جایی است که کودک در آن رشد می‌کند، شخصیتش شکل می‌گیرد و کودک را به فردی بالغ تبدیل می‌کند. پس مهم است که کودک برای خانواده اهمیت و ارزش قائل شود و از آن مهم‌تر علت این اهمیت را متوجه شود.

TermehKids Moral Values 4 1024x576 - آموزش ارزش‌های اخلاقی به کودکان

۳) سازش کردن با مسائلی که طبق خواسته آن‌ها پیش نمی‌رود

می‌دانید که مسائل زندگی همیشه همانطور ما می‌خواهیم طبق خواسته‌ای که داریم پیش نمی‌روند. این مسئله را سعی کنید از کودکی به فرزند خود آموزش دهید که گاهی باید با اطرافیان و اتفاقاتی که در زندگی پیش ‌می‌آید سازش کند. توجه داشته باشید که کودک باید این سازش و توافق کردن را یاد بگیرد و آن را به کار گیرد به شرط آنکه زندگی‌ خودش به خطر نیوفتد. اگر این سازش برای کودک خطر ساز باشد، او بسیار آسیب می‌بیند و حتی هویت و شخصیتش نیز زیر سوال می‌رود.

TermehKids Moral Values 5 1024x576 - آموزش ارزش‌های اخلاقی به کودکان

۴) کمک کردن و آزار ندادن دیگران

کودک شما باید از سنین پایین یاد بگیرد که به نیازهای دیگران توجه کند و در مواقع ضروری به آنها کمک کند و اینکه چطور آنها نیز در مواقع ضروری به کمک او می‌آیند. همچنین به کودک خود آموزش دهید آزار و اذیت دیگران فقط در آزار جسمی خلاصه نمی‌شود بلکه خشونت و آزار کلامی را نیز شامل می‌شود. به کودک خود نحوه‌ی عذرخواهی کردن را یاد دهید. او باید بداند زمانی که کسی را آزار می‌دهد، چه از نظر کلامی و چه از نظر جسمی باید از او عذرخواهی کند.

TermehKids Moral Values 6 1024x576 - آموزش ارزش‌های اخلاقی به کودکان

۵) صداقت داشتن و عدالت جویی مهم‌ترین ارزش‌های اخلاقی کودکان

صداقت داشتن و عدالت جویی دو مورد از مهم‌ترین ازرش‌های اخلاقی هستند که باید از سنین پایین در کودک نهادینه شوند. کودک باید این توانایی را داشته باشد تا زمان مشاهده‌ی کاری غلط، از منافع خود و دیگران دفاع کند. همچنین فراموش نکنید که صداقت بهترین سیاست هر فرد است پس باید کودکتان را تشویق کنید تا جدا از هر کار اشتباهی که انجام داده است راستگو باشد.

TermehKids Moral Values 7 1024x576 - آموزش ارزش‌های اخلاقی به کودکان

۶) عشق به یادگیری از تاثیرگذارترین ارزش‌های اخلاقی کودکان

یادگیری یکی از تاثیرگذارترین سلاح‌هایی است که هر شخص می‌تواند داشته باشد. تقویت مهارت‌های یادگیری و عشق و علاقه به آموزش باید از سنین کودکی در هر فرد نهادینه شود چرا که این امر در زندگی بسیار اهمیت دارد.

در نهایت فراموش نکنید که برای شروع آموزش این ارزش‌های اخلاقی به کودکان هیچ سنی زود نیست چرا که این ارزش‌ها نقش‌مهمی در شکل‌گیری شخصیت کودک دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *